Foto: Rick Baats BoerenlevenOpinie

‘China: prachtig land met helaas grote tegenstellingen’

Rick Baats, winnaar van de Opvolgerswedstrijd, is in China aangeland. De economie groeit er snel maar het platteland blijft achter.

Tijdens mijn agrarische wereldreis is China een van de hoofdlanden die ik bezoek. Gedurende elf dagen reizen we vanuit het zuidelijke Hongkong naar de hoofdstad Peking , waarbij we onderweg stoppen in Shanghai en in productiestad Qihe in de provincie Shandong.

Vooraf had ik gemengde gevoelens bij het Aziatische land. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten. Bij China denk je al snel aan de economische groei met de dubbele cijfers van de afgelopen jaren. De totale economie groeide het afgelopen jaar met zo’n 6,5% en verschillende provincies hebben nog steeds die grote groei. Deze explosieve ontwikkeling is goed terug te zien in de groeiende steden met hoge kantoren en woontorens.

Kleinschalige landbouw

Waar in de steden grote technologische stappen worden gemaakt blijft het platteland achter. De Chinese landbouw kenmerkt zich door kleinschaligheid, onder andere door het in 1978 geïntroduceerde ‘Household Responssibility System’. Hierbij verdeelde de regering agrarisch land over individuele families waarbij ze het recht verkregen om deze grond te bewerken met hetgeen de regering hen opdroeg te verbouwen.

Een deel van deze producten werd vervolgens teruggekocht door de overheid, de rest konden de families zelf verkopen. Dit systeem bleek efficiënter dan voorgaande systemen, maar is nog steeds niet efficiënt genoeg om de Chinese populatie van 1.4 miljard mensen te voeden. Uitkijkend over het landschap zie ik de verdeeldheid terug in kleine ongelijke perceeltjes verdeeld over het land.

Grote steden lijken wel kleine landen

Een heel ander verhaal is het in de grote steden die qua populatie soms meer weg hebben van een klein land. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op waarbij alles draait om de mobiele telefoon.

Een voorbeeld hiervan is ‘WePay en ‘WeChat’, een mobiel platform waarmee je zo’n beetje alles online kan doen. De dienst is een combinatie van populaire social media (die in China niet gebruikt kunnen worden) en makkelijke koppelingen zoals je betaalrekening. Betalen met de telefoon, en daarmee dus ook WePay, groeit ontzettend hard in China.

Kopieercultuur

Daarnaast proberen veel bedrijven hun graantje mee te pikken van de groeiende economie maar ze zijn in de regel bang voor de Chinese ‘kopieercultuur’. Dat kopiëren nog steeds gebruikelijk is tonen de voorbeelden van Range Rover en iPhone. Officieel is het nooit bevestigd maar de kopieën van de Land Wing en de MyPhone lijken toch wel sterk op elkaar.

Naast de kopie-cultuur staan ook de voedselschandalen nog vers in het geheugen. De Chinese consument vertrouwt buitenlandse merken vaak beter dan de in eigen land geproduceerde producten, denk aan de run op melkpoeder voor baby’s. Maar ik zie het ook duidelijk terug in het hogere retailsegment. Hier wordt opzichtig bij ieder product de vlag van herkomst getoond wat een kleurrijk palet van verschillende landen oplevert. Dit geeft aan dat voor bedrijven met een kwalitatief goed product en een goed verhaal zeker ruimte is op de Chinese markt.

In de winkels staan bij veel producten vlaggetjes van het land van herkomst want veel Chinezen vertrouwen de binnenlandse producten niet meer. - Foto: Rick Baats

In de winkels staan bij veel producten vlaggetjes van het land van herkomst want veel Chinezen vertrouwen de binnenlandse producten niet meer. – Foto: Rick Baats

Ieder bedrijf dient ‘Chinastrategie’ te hebben

Ik vind China een prachtig land met helaas grote tegenstellingen. Toch is het zeker een land met grote kansen en mogelijkheden. Ieder bedrijf dient dan volgens mij ook een ‘Chinastrategie’ te hebben: of je investeert in de Chinese markt en kijkt waar de mogelijkheden liggen, of je blijft er ver vandaan!

Beheer
WP Admin