Redactieblog

2256 x bekeken 1 reactielaatste update:12 okt 2016

'Jij en je bedrijf op social media, moet dat?'

Als je niets vertelt, word je niet gehoord. Dat was de stelling op de ladies day. Maar niet iedereen wil zichzelf in the spotlights zetten.

Verhalen die het waard zijn om te delen. Dat was onlangs het thema van de ladies day van ForFarmers. Verhalen over wie je bent, wat je doet op je bedrijf en hoe. Verhalen in de vorm van blogs, tweets, foto’s en zelfgemaakte filmpjes. De boodschap was dat verhalen het niet alleen wáárd zijn om te vertellen, ze móéten ook verteld worden.

Een deskundige legde uit waarom: wie niks vertelt, heeft ook geen luisteraars. En dat is toch wat boeren en boerinnen willen? Dat de buitenwereld hoort en ziet dat ze wél goed voor hun vee zorgen, dat ze zorgvuldig zijn met gewasbeschermingsmiddelen, dat ze hard werken en dat de waardering daarvoor niet blijkt uit de lage prijzen die ze krijgen voor hun producten.

Een deel van de oplossing zat hem in gehoord en gezien worden. Maar hoe? Voorbeelden flitsten over het presentatiescherm zoals boerinnen die voor deze dag op verzoek filmpjes hadden gemaakt van zichzelf op hun bedrijf. Gewoon, met een mobiele telefoon. Het zag er leuk uit.

Is zelf-pr echt een must?

En toen sprak ineens die ene boerin. Ze vond het prachtig allemaal, daar niet van, maar zelf wilde ze het helemaal niet; filmpjes van zichzelf op internet zetten of actief zijn op social media waar je om niks verrot wordt gescholden. Die reactie kreeg veel bijval en dat zette me aan het denken. Is zelf-pr echt een must? Hebben bedrijven er echt voordeel van? En hoe dan? De protestactie #kalverliefde heeft duidelijk invloed gehad. Daar bleek het effect van de massa. Maar als individueel bedrijf? Heeft het dan echt zin om in filmpjes en foto’s te laten zien dat je aan het maishakselen of kalfjesvoeren bent?

Ik belde Christan Slagter, eigenaar van Slagter Media en specialist op het gebied van ‘content marketing’ zoals dat heet. Als boerenzoon begrijpt hij de hierboven geschetste terughoudendheid goed. Zijn stelling is: er moet helemaal niks. Wie het niet leuk vind om van alles online te zetten, moet het vooral niet doen.

Voordeel bij direct klantencontact

Maar wie het wel doet, heeft die echt meer succes? Het is volgens Slagter maar wat je succes noemt. Wie direct met klanten te maken heeft, heeft er vermoedelijk voordeel van. Maar wie levert aan een grote partij die voor de verdere afzet zorgt, zal niets of minder merken van alle persoonlijke promotie-inspanningen. In dat geval moet je het dus doen omdat je het leuk vind en er voldoening uit haalt dat anderen zien wat je doet.

Kortom, de stelling dat je verhaal vertellen een must is, gaat te ver. Doe het als je het leuk vindt, en als het niet bij je past: doe het dan niet. Het is heus niet zo dat je dan faalt als ondernemer, evenmin dreigt een faillissement. Graag gebruik ik een uitspraak van wijlen Johan Cruijff: 'Je kunt ook goed spelen zonder de bal te raken'.

Eén reactie

  • mamoud

    Wat mij betreft zou het niet verkeerd zijn als boerinnen en boeren-vrouwen eens iets op facebook zetten. En nee, je hoeft niet meteen je hele hebben en houwen, bedrijfsadministratie en financiele toestand te publiceren. Tegenwoordig zijn "boeren en burgers" uit elkaar gegroeid. De moderne (stads)mens is maar ál te bereid om alle idiote statements te geloven die bepaalde partijen uitbalken in de media en "de boer" houdt zich maar stil...
    Hierdoor zijn er ondertussen hele volksstammen die denken dat boeren riant kunnen leven van alle subsidies, dat koeien niet buiten komen omdat de boer liever op z'n luie krent zit te niksen terwijl de melkrobot het werk doet en dat hij, als hij wél aan de gang gaat, met stokken en/of teasers de "dames" naar de stal jaagt.
    Nee boerinnen, hier ligt een schone taak, namelijk goodwill kweken bij onwetenden: onbekend maakt onbemind! Máák nou maar eens die foto van een ondergescheten boer in de melkput ("ze was blij me te zien #ikookvanjou), het pasgeboren kalf (minder waard dan 10 kilo biefstuk, maar voor mij ben je de mooiste!), de hoop smerige overall-hemd-sokken-onderbroek bij de wasmand (niet meer te reanimeren maar de graskuil is klaar. De dames hebben weer te eten deze winter!)...
    Kijk maar eens wat voor reacties je erop krijgt!

Of registreer je om te kunnen reageren.