Akkerbouw

Nieuws 941 x bekeken

Nefyto-visie moet begrip vergroten

Nefyto, branche-organisatie van de gewasbeschermingsmiddelenfabrikanten, heeft eind vorig jaar een nieuwe visie en ambitie aan haar leden gepresenteerd, met als titel: Duurzaam en helder naar de toekomst.

Doel is gewasbescherming beter geaccepteerd te krijgen in de samenleving. De maatschappij is er volgens Nefyto onvoldoende van doordrongen dat zonder gewasbescherming de voedselzekerheid op het spel staat. De visie is gebaseerd op gesprekken met ketenpartijen, de wetenschap, media en NGO’s.

Op de jaarvergadering van de Koninklijke Nederlandse Plantenziektekundige Vereniging (KNPV) in Wageningen legde Nefyto-directeur Maritza van Assen de visie voor het eerst voor aan een breder publiek. Omdat mensen tegenwoordig zich niet meer de tijd gunnen uitgebreide epistels te lezen, heeft Nefyto haar visie gepresenteerd op één A4-tje.

De vier V‘s

De visie is helder. Voor een productieve duurzame landbouw zijn rendabel renderende bedrijven nodig, die met geïntegreerde landbouw kwalitatief goed voedsel verbouwen en het milieu ontzien. Van Assen spreekt over de vier V’s: Vernieuwend, Verantwoord, Verbindend en Verhelderend. Het toelatingsbeleid van middelen wordt vooral in Brussel bepaald, daarom heeft Nefyto ook een Engelstalige visie gemaakt. De vier V’s veranderen dan in de vier C’s: Contribute, Commit, Connect en Communicate.

Lancering feitenchecker

Volgens Van Assen is er nog veel te winnen met goede communicatie. Daarom zullen binnenkort de verkoopcijfers van gewasbeschermingsmiddelen transparanter worden gepresenteerd en lanceert het een website met een feitenchecker, om ongefundeerde uitspraken over gewasbeschermingsmiddelen in de media te weerleggen. KNPV-leden vinden de lancering van een feitenchecker een goed initiatief, maar waarschuwen voor het WC-Eend-effect, omdat niet een onafhankelijke organisatie maar de producenten erachter staan. Producenten worden door burgers sowieso al gewantrouwd.

Studenten Plantenteelt van de Wageningen Universiteit pleitten ervoor eens out of the box te denken, om jeugdig publiek te informeren over gewasbescherming. Bijvoorbeeld door vlogger Enzo Knol te sponsoren, zodat deze zich in zijn vlogs positief uitlaat over gewasbescherming. “Hij eet in zijn vlogs namelijk ook hele dagen Mars, na sponsoring door de Mars-fabrikant.”

‘Geduldig communiceren werpt vruchten af’

Van Assen erkent dat het moeilijk is, maar dat continu geduldig communiceren uiteindelijk zijn vruchten afwerpt. Een voorbeeld zijn de waterwinbedrijven. Er zitten nog steeds te veel residuen in het water, maar ze zien dat de sector serieus zijn best doet. Waterwinbedrijven verleggen hun aandacht daarom steeds meer naar andere probleemverontreinigingen in het water, zoals geneesmiddelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.