Automatische monstername bij de Suiker Unie-fabriek Vierverlaten. Met de monsters wordt de kwaliteit van de partij bepaald - Foto: Mark Pasveer AkkerbouwNieuws

Veel tarraverschillen in bietencampagne

De natte omstandigheden in oogstseizoen 2017 leiden tot grote verschillen in tarrapercentages van teeltregio‘s. Dat blijkt uit de campagnegegevens van bietenverwerker Suiker Unie.

In de vijfde campagneweek, 8 tot en met 15 oktober, varieerde het tarrapercentage van de geleverde bieten van 6,7% (Midden-Brabant zuid) tot 16,1% (Bommelerwaard/Betuwe). Het gemiddelde steeg van 10,5 in week 4 naar 10,8% in week 5. Het campagnegemiddelde staat op 10,5%.

Automatische monstername bij de Suiker Unie-fabriek Vierverlaten. Met de monsters wordt de kwaliteit van de partij bepaald. - Foto: Mark Pasveer

Automatische monstername bij de Suiker Unie-fabriek Vierverlaten. Met de monsters wordt de kwaliteit van de partij bepaald. – Foto: Mark Pasveer

Het suikerpercentage bleef in de vijfde week staan op 16,6%. Groningen veen is de regio met het hoogste suikergehalte in zowel week 5 – 17,2% – als gemiddeld tot nu toe; 16,9%.

Winbaarheid gestegen

De winbaarheid steeg vorige week naar 90,8 punten.

Suiker Unie meldt verder dat de noordelijke fabriek Vierverlaten weer op volle kracht draait na de tweede storing aan de bietenband. In de betreffende regio’s zijn telers geïnformeerd over de vertraging in de afname van de bieten. Deze komt deels door de storingen, maar ook door de hogere opbrengst dan verwacht. De campagne duurt waarschijnlijk tot eind januari.

Bekijk de weekcijfers op cosunleden.nl

Beheer
WP Admin