Akkerbouw

Nieuws 684 x bekeken

SMK: afnemers aan zet voor duurzame bloembol

De initiatiefnemers van de duurzame bloembol roepen afnemers op dit product in te kopen. Dat gebeurde bij het uitreiken van de eerste Milieukeur-certificaten Bloembollen aan drie bollentelers maandagochtend in Noordwijkerhout.

De adjunct-directeur van de KAVB, André Hoogendijk, riep hierbij samen met SMK, Greenpeace en Waterschap afnemers op om van deze kans gebruik te maken. "Producenten hebben de handschoen opgepakt die Greenpeace twee jaar geleden wierp", zegt Wim Uljee, communicatiemanager Stichting Milieukeur (SMK). "Nu zijn de afnemers aan zet. We kunnen niet beloven dat duurzaam beter wordt betaald, maar doen daarvoor wel een oproep."

Greenpeace en Radar

Greenpeace gaf in 2014 de aanzet met een item in televisieprogramma Radar over residuen van gewasbeschermingsmiddelen op bloembollen in onder andere tuincentra. Daardoor ging het balletje rollen bij de Bloembollensector (KAVB), SMK, overheden en onderzoeksbureaus.

Eerste drie telers nu gecertificeerd

Het resultaat is dat maandag 18 juli de eerste drie telers zijn gecertificeerd: Simon Pennings, Rudolph Uitttenbogaard en Jan Vink. Samen betelen ze 230 hectare, ongeveer 1% van het Nederlandse areaal, met ruim 500 cultivars. Voor 2017 staan meer telers op de lijst voor certificering.

"1% lijkt weinig, maar is al tien keer meer dan het biologisch segment in vijftien jaar heeft gerealiseerd", zegt Uljee. "De KAVB noemt 10% van het areaal als ambitie."

Simon Pennings, Rudolph Uittenbogaard en Jan Vink nemen het duurzaamheidcertficaat in ontvangst van Dijkgraaf Gerard Doornbos (derde van links).</p>
<p><em>Foto: SMK</em>
Simon Pennings, Rudolph Uittenbogaard en Jan Vink nemen het duurzaamheidcertficaat in ontvangst van Dijkgraaf Gerard Doornbos (derde van links).

Foto: SMK

Certificaat betekent positieve reclame

Naast een mogelijk afzetvoordeel levert het certificaat ook een goede reclameboodschap op. "Je laat als bloembollenteler zien dat je positieve stappen maakt, voor jezelf en je omgeving. Bijvoorbeeld door het milieu minder te belasten."

De afzet van duurzame producten in het buitenland is een heel ander verhaal, weet Uljee. "Dat is iets voor de tweede fase."

Of registreer je om te kunnen reageren.