<em>Foto: Mark Pasveer</em> AkkerbouwNieuws

Supermarkt kan reductie gewasbeschermingsmiddelen bevorderen

Supermarkten kunnen een noodzakelijke impuls geven om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. Daarmee is halvering van het gebruik van pesticiden mogelijk, concludeert CLM in een onderzoek in opdracht van Greenpeace.

CLM onderzocht in vier gewassen de mogelijkheid om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen te halveren en een aantal voor bijen schadelijke middelen uit te faseren. Op basis van een vergelijking tussen gangbare en duurzaam werkende telers (zoals Schoon Water voor Brabant, Milieukeur en Biologisch) blijkt dat de eerste doelstelling haalbaar is. Uitfaseren van een aantal kritische middelen voor bijen is een stuk lastiger, omdat soms onvoldoende alternatieven beschikbaar zijn en moet worden voorkomen dat door een te snel uitgedund middelenpakket resistentie optreedt tegen de enkele overblijvende middelen.

Het onderzoek werd gedaan in aardappelen, tomaten en appels. Bij de teelt van aardbeien in de volle grond is halvering van de middelen in 2020 nog niet haalbaar. Bij aardappelen, tomaten en appels gebruiken de duurzame telers al 50% minder middelen.

Supermarkten aan zet

Supermarkten kunnen volgens de onderzoekers een belangrijke stimulans vormen om minder middelen te gebruiken. Een van de meest effectieve maatregelen (beloning van duurzamere producten en productiemethoden) moet uit de markt komen, volgens het onderzoek. Dat kan in de vorm van een duurzaam certificaat als harde inkoopeis en/of een meerprijs.

“Met een kleine duurzaamheidsopslag op de consumentenprijs – mits deze wordt doorgegeven aan de teler – ontstaat financiële ruimte voor verduurzaming”, stelt onderzoeker Peter Leendertse van CLM. “Door bijvoorbeeld een opslag van €0,03 per kilo consumptieaardappelen kunnen aardappeltelers de gewasbescherming verduurzamen op het niveau van Milieukeur. Dat betekent een fikse daling van het gebruik en vermindering van het aantal risicostoffen.”

‘Duurzame telers belonen’

Kees Kodde van Greenpeace: “Dit CLM-onderzoek laat zien dat supermarkten de verduurzaming van de landbouw en het uitfaseren van bijengif een enorme push kunnen geven, als ze duurzame telers belonen en een signaal aan de markt afgeven dat ze hun assortiment met duurzame producten aanzienlijk willen opschroeven. Dat is de steun die duurzame telers nodig hebben.”

Onder de noemer ‘Red de bij, maak je supermarkt gifvrij’ roept Greenpeace Jumbo, Albert Heijn en Lidl op zich in de zetten voor de bij.


Nieuwsbrief akkerbouw

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen akkerbouw.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin