<em>Foto: ANP</em> AkkerbouwNieuws

Aardappel verliest terrein op Belgisch menu

De Belgen aten vorig jaar opnieuw minder verse aardappelen thuis. Dat komt doordat mensen steeds meer kleinverpakkingen kopen. De daling van 1,3% was echter minder sterk dan in voorgaande jaren.

Dat blijkt uit een marktonderzoek van GfK Belgium in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam). Het aantal Belgen dat tafelaardappelen koopt, bleef vorig jaar stabiel ten opzichte van 2014. Ook het aantal aankopen bleef gelijk. Toch daalde de totale hoeveelheid aangekochte aardappelen. Dat komt volgens Vlam omdat de kleinverpakkingen van tafelaardappelen populairder werden.

Kleine verpakkingen populair

Volgens Vlam at de gemiddelde Belg vorig jaar 24,7 kilo verse aardappelen thuis. In 2008 verorberde de Belg nog 29,9 kilo. Dat is een daling van 17% in 7 jaar. Nog steeds koopt 90% van de Belgische gezinnen verse aardappelen, en dat gemiddeld 14 keer per jaar. Het aankoopgedrag is vergelijkbaar met 2014. Maar de aangekochte hoeveelheid per winkelbezoek daalde wel.

Volgens Vlam winnen de kleinere verpakkingen (minder dan 2,5 kilo) terrein en hebben nu een marktaandeel van 11%. De grotere verpakkingen (meer dan 5 kilo) scoren een marktaandeel van 16%. Verpakkingen van 5 kilo zijn het populairst met een marktaandeel van 52%. Daarna volgen de 2,5 kilo zakken (19%). De Belgen kiezen vaker voor binnenlands geteelde aardappelen. Het volumeaandeel van Belgische aardappelen was 70% in 2008 en zit nu op 78%.

Minder rasvast

De Belgen zijn ook minder rasvast, constateert Vlam. De rassen Bintje, Nicola en Charlotte blijven het meest gekocht, maar verliezen terrein. Bintje was in 2008 nog goed voor 34% van de totale verkoop. Dat daalde vorig jaar naar 23%. Het aandeel van Nicola daalde in die periode van 17 naar 15% en het aandeel van Charlotte van 11 naar 9%. Het marktaandeel van de andere variëteiten samen steeg van 38% in 2008 naar 54% in 2015.

Meeste aardappelen verkocht in supermark

De grotere supermarkten blijven het belangrijkste aankooppunt voor verse aardappelen (39%), gevolgd door de discounters (28%). Bijna 10% van de tafelaardappelen worden rechtstreeks bij de boer gekocht. De belangrijkste verbruikers van verse aardappelen thuis blijven de 40-plussers. Hun verbruik daalt wel, maar de 40-minners eten dezelfde hoeveelheid tafelaardappelen.

Vlam constateert dat de Belgen niet alleen minder verse aardappelen eten, maar ook minder brood, rijst en droge deegwaren.

Beheer
WP Admin