Monsanto investeert in big data AkkerbouwNieuws

Monsanto investeert in big data

Monsanto investeert opnieuw in ‘big data”. De Amerikaanse producent van zaden en gewasbeschermingsmiddelen koopt softwarebedrijf VitalFields

Het softwarebedrijf in Estland zet onder meer gegevens over bodem en weer om in managementadvies. Monsanto investeerde de laatste jaren $1 miljard in overnames voor zijn datadivisie, Climate Corp.

VitalFields wordt op dit moment gebruikt in zeven Europese landen voor circa 200.000 hectare. Het bedrijf claimt dat zijn systeem wereldwijd werkt, maar vraagt boeren wel om het de onderneming door te geven als het systeem verder moet worden toegesneden op de lokale situatie. Boeren betalen jaarlijks €1 tot €2 per hectare, afhankelijk van de omvang van hun bedrijf.

Eerder al nam de investeringsarm van Monsanto een belang in VitalFields, maar nu wordt de onderneming dus helemaal overgenomen en geïntegreerd in de overige data-activiteiten. Nu is Monsanto met zijn op grote stromen data gebaseerde managementadvies nog sterk op de Verenigde Staten gericht, maar met VitalFields krijgt het bedrijf ook een positie in Europa.

Veel hectares, weinig winst

In de Verenigde Staten adviseert Climate Corp. boeren over 38,4 miljoen hectare. Slechts één op de zeven boeren neemt een betaalde dienst af; de rest houdt het bij een beperkte, gratis dienst. Het data-onderdeel is daardoor nog niet winstgevend. Het vergroten van de datastroom en samenwerking met andere partijen zoals machinebouwers, moet dat veranderen.

Het verzamelen van grote stromen data en deze omzetten in bedrijfsspecifiek advies over zaaien, spuiten, kunstmest strooien en oogsten is voor toeleveranciers een nieuwe markt. Concurrenten als DuPont, BASF, Bayer en Syngenta investeren ook in ‘big data’, maar Monsanto nog wel het meest. Climate Corp. wordt door Bayer genoemd als een goed argument Monsanto te kopen, naast natuurlijk diens expertise met genetisch gemodificeerde gewassen en een sterke positie in Noord- en Zuid-Amerika.

Beheer
WP Admin