Akkerbouw

Nieuws 1289 x bekeken 4 reacties

'Nauwere maatvoering pootaardappelen gewenst'

Doetinchem – De maatvoering in de levering van pootaardappelen moet nauwer, bijvoorbeeld naar 10 millimeter. Dat is een van de aanbevelingen van de werkgroep Opkomst.

Die bestaat uit Upt Hiddema, voorzitter van de LTO-werkgroep Pootaardappelen, en Adrie Bossers, voorzitter van de LTO-werkgroep Consumptieaardappelen. De werkgroep ging vorig jaar langs de grote aardappelverwerkers en handelshuizen en inventariseerde de problemen en wensen met betrekking tot de kwaliteit van de pootaardappelen.

De meeste klachten gaan over de beschikbaarheid van pootaardappelen en de kwaliteit. Om beter in te schatten hoeveel pootgoed beschikbaar is, beveelt de werkgroep aan de maatvoering nauwer te maken.

Verder wil de werkgroep een evenredige verdeling van de schade tussen de pootgoedteler en de afnemer als consumptieaardappelen slecht opkomen omdat het pootgoed niet voldoet. Bij verschil van mening kan een bemiddelaar of de keuringsdienst NAK worden ingeschakeld. Er is discussie tussen telers, handelshuizen en afnemers van pootgoed over de manier waarop de klachtenafhandeling moet worden opgenomen in de Algemene Voorwaarden Pootaardappelen (AVP). De sector hoopt dat de nieuwe AVP in de zomer klaar is.

Lees meer over de aanbevelingen van de werkgroep Opkomst in weekblad Boerderij

Laatste reacties

  • Zandboertje

    Dan zullen poterboeren wel eerst een cursus klantgerichtheid moeten gaan volgen. Ben benieuwd

  • toinevantiggelen


    Wat bedoeld U hiermee Zandboertje

  • Zandboertje

    De algemene reactie vn eenpootgoed boer is vaak dat dat lastig is, niet kan etc. Verder zijn opkomstproblemen niet hun schuld maar doordat de ander er niet goed mee omgaat en ga zo maar door. Ik heb zelden de indruk dat de pootgoedboer ook werkelijk geinteresseerd is in zijn product nadat het op de vrachtwagen zit. Terwijl jezelf evalueren het best gaat door je product nogmaals een te volgen na verkoop. Handelshuizen nemen het doorgaans ernorm op voor de leverancier ipv voor de klant.

  • haverboer1

    zolang nog menig consumptieteler zijn pootgoed los laat storten in een sleufsilo en het met een verreiker na een paar buien water weer in de wagen schept om naar de pootmachine te brengen.
    of om 12 uur belt dat om 1 uur een vrachtwagen poters komt laden terwijl die nog in de koeling op 3 graden staan en het niet uit maakt dat ze niet op temperatuur zijn.
    moet je niet bij een pootgoedteler aankomen dat er problemen zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.