AkkerbouwNieuws

Franse reclamecampagne voor aardappelen

Parijs – De Franse aardappel is terug op het tv-scherm dankzij een campagne van het aardappelschap CNIPT. De spotjes en andere reclame-uitingen, waaronder een speciale website, zijn dit keer vooral gericht op de vele culinaire mogelijkheden met de ‘pommes-de-terre.’

Het tv-filmpje beoogt een moderne uitstraling te bieden door een steeds van gedaante wisselende robot een duel te laten uitvechten met drie verschillende soorten aardappelen die – uiteraard – ook steeds in een andere culinaire rol verschijnen. Dankzij de veelzijdigheid en creativiteit van de aardappelen legt de robot uiteindelijk het loodje, legt het CNIPT uit.

De campagne wordt gefinancierd uit de heffingen en met bijdragen van het ministerie van landbouw in Parijs en de Europese Commissie. Behalve op de tv zal de aardappelsector zich ook presenteren tijdens het komende Salon de l’Agriculture in de Franse hoofdstad. Het Comité National Interprofessionnel de la Pomme de Terre vindt die acties hard nodig omdat de binnenlandse consumptie van aardappelen gestaag terugloopt. In de laatste drie maanden van vorig jaar werd er in volume weer drie procent minder afgezet dan een jaar eerder. Dat komt niet alleen doordat de gezinnen minder vaak aardappelen kopen, maar ook doordat er per aankoopmoment minder wordt gekocht. Voorheen kon dat grotendeels worden opgevangen door de export maar ook daar is enigszins de klad ingekomen, met name door de Russische importstop, waardoor grote concurrenten als Duitsland en Spanje zich meer op ‘traditioneel’ Franse exportmarkten richten. Corr

Beheer
WP Admin