Akkerbouw

Nieuws 1616 x bekeken 6 reacties

Frans graantransport per trein in gevaar

Parijs – Het transport van graan per trein door Frankrijk, dat door de regering om milieuredenen gestimuleerd wordt, is in gevaar omdat diezelfde overheid niet voldoende investeert in de kleinere zijlijnen van het spoorwegnet.

De laatste jaren is een aantal van die lijnen door bezuinigingen juist geheel afgestoten.

Dat stelt de koepel van de Franse agrarische coöperaties Coop de France. ''Voor het transport van leverancier naar afleverpunt is de vrachtauto vaak het aangewezen vervoermiddel. Onder invloed van de druk van Parijs hebben veel coöperaties echter ook geïnvesteerd in faciliteiten om vervoer per trein of soms per binnenschip mogelijk te maken. Die faciliteiten kunnen echter nauwelijks meer gebruikt worden zodat het in feite om weggegooid geld gaat.'' Volgens de organisatie ging er een paar jaar geleden ook zo'n 1,2 miljoen ton graan per trein maar dat is sindsdien steeds minder geworden. Coop de France dringt er daarom bij de regering op aan de kleinere spoorlijnen in ieder geval te onderhouden zodat er in het graanseizoen toch vrachttreinen over kunnen rijden.

Laatste reacties

  • ed12345

    De fransen konden ook hun kanalen net een beetje beter onderhouden ,konden de binnenschepen ook wat dieper laden en dus meer vervoeren

  • Maatjan

    konden of kunnen?

  • ed12345

    Maatjan de Fransen hebben een zeer uitgebreid kanalen net maar het is in allerbelabberste staat van onderhoud .ze doen er wel wat aan maar VEEL te langzaam .Veel silo's van graanhandelaren en veevoerverwerkende bedrijven staan aan deze kanalen ,Het is behoorlijk wat goedkoper om een laad en los plaats te hebben aan het water dan een spoorlijn bij de silo's .Maar in Europa zijn treinen meestal van de staat dus worden vaak bevoordeelt.Hier in Canada is binnenlands niet zo veel scheepvaart mogelijk (behalve op de grote meren en enkele kanalen en natuurlijk de St Laurent rivier) dus hier wordt het vaak de trein zo'n zijspoor moet het betrefende bedrijf zelf laten aanleggen volgens de regels en onder toezicht van de spoorwegen dat kost ongeloofelijke bedragen maar treinen kunnen hier tot 4km lang zijn met 200 wagons van 90 ton laadvermogen ieder dat is in westeuropa natuurlijk ondenkbaar .

  • Dhr Loonen

    Er zijn maar weinig reactiegevers die een sticker van de VNF hebben en kaart 913 op hun bureau hebben liggen dus meen ik een kleine bijdrage te kunnen leveren.
    In Frankrijk is een uitgebreid kanalenstelsel voor grotere schepen in het noorden, noordoosten
    Je hebt de mogelijkheid om naar het zuiden te gaan via de Rhône
    Dat wordt best redelijk onderhouden.
    Daarnaast wordt er in noord Frankrijk op dit moment een meer als 160 km kanaal gegraven .van 4000 ton zodat je over enkele jaren zo van Rotterdam met 4000 ton naar Parijs kunt varen. ( Met dank aan de EU )
    In Bretagne heb je nog wat en in het zuiden bij Bordeaux
    Het Canal du Rhône wordt ook redelijk bevaren ( door Nederlandse schepen )
    Daarnaast heb je nog veel kanalen die enkel een toeristische functie hebben en een functie voor de waterbeheersing
    Denk dan aan canal de l est. en canal du midi.
    Deze hebben hun functie al verloren met de opkomst van de trein.
    In de echte graanstreek is er echter geen kanaal meer te vinden en dat heeft alles te maken met de grondgesteldheid.
    Dat de boeren in Frankrijk van alles verzinnen om onder het vrachtvervoer uit te komen heeft alles te maken met het toegestane maximale tonnage en de fiscale regels.
    .

  • ed12345

    Dhr Loonen met de slechte toestand van onderhoud van de VNF kanalen doelde ik op de spits kanalen dus met sluizen van 39mx5,10 m Zelfs de Schuttevear maakte melding van de slechte toestanden op deze kanalen ook op de Site's van enkele spitsenschippers wordt daar melding van gemaakt ,er wordt aan gewerkt dat is zo

  • ed12345

    Dhr Loonen het werd even te vlug afgedrukt .Nog even ,wat het wegvrachtvervoer aangaat .Het wordt steeds moeilijker om met de vrachtauto een redelijk rendement te halen ,doordat het verkeer steeds drukker wordt kun je op veel plaatsen maar op bepaalde uren komen en wat millieuvervuiling aangaat moet de truck het afleggen tegen schip en trein Treinen ik weet het niet in Europa maar hier in Canada voor kleinere hoeveelheden van pakweg 450 ton is nogal omslachtig ,hier is de klacht dat de leveringdatum maar zelden nageleeft wordt voor de kleine leveringen

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.