AkkerbouwNieuws

Suiker speelt Brits ABF parten

Londen – Het Britse voedings- en retailbedrijf Associated British Foods ziet de winst bij de suikeractiviteiten fors lager uitkomen dan verwacht. Dat wordt binnen de onderneming gecompenseerd door de uitstekende prestaties van kledingketen Primark.

Dat meldt ABF in een verklaring aan de beurs. Zowel de omzet als de winst in de suikerdivisie zullen aanzienlijk lager uitkomen dan vorig boekjaar. Volgens ABF werd een verlaging van de suikerprijs in de EU met het oog op de beleidshervorming 2017 wel verwacht ‘maar is de snelheid waarmee de markt zich aan het aanpassen is veel sneller dan voorzien’. Ook de wereldsuikerprijs is gedaald ‘naar een volgens ons onhoudbaar niveau’, wat vooral gevolgen heeft voor de suikeractiviteiten in China.

ABF meldt verder dat de Britse campagne vrijwel is afgerond. De productie is uitgekomen op 1,3 miljoen ton vergeleken bij 1,15 miljoen een jaar eerder. Daarnaast wordt de productie in de bio-ethanol fabriek in Hull gestaag opgevoerd. ”De overproductie in de EU en een lagere seizoensvraag hebben echter wel geleid tot lagere bio-ethanol prijzen.”

De landbouwdivisie levert wel de verwachte resultaten, waarbij tegenover een lagere voerafzet op de Britse markt een hogere vraag in China staat. Ook de activiteiten in Zuid-Amerika en Azië op dit gebied draaien naar wens. De omzet in de levensmiddelen komt door ongunstige wisselkoersen lager uit, maar zowel de winst als de marges liggen op een duidelijk hoger niveau. Primark blijft tenslotte het vlaggenschip van ABF met over de eerste helft van het boekjaar een 13 procent hogere omzet. De ongewoon hoge temperaturen van de afgelopen weken hebben de verkopen ook bij deze winkelketen wel onder druk gezet.

Beheer
WP Admin