AkkerbouwNieuws

NAV: wel degelijk veel oneerlijke handelspraktijken

Noordhoek – Akkerbouwers hebben wel degelijk ervaring met oneerlijke handelspraktijken. Dat zegt de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) op basis van een peiling onder leden.

Die peiling is een reactie op de aanname van de politiek dat er weinig problemen zijn met oneerlijke handelspraktijken. Dat is gebaseerd op het uitblijven van klachten bij het meldpunt in de proef Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken Agrofood. Deze gedragscode is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en LTO in de stuurgroep. Boeren, afnemers en verwerkers kunnen hieraan deelnemen. Bij het meldpunt komen praktisch geen klachten binnen.

Reden voor de NAV om zelf te onderzoeken of akkerbouwers last hebben van oneerlijke handelspraktijken. Van de 139 leden die meewerkten had slechts 18 procent van de gedragscode gehoord en 10 procent van het meldpunt.

“Dat verklaart al grotendeels waarom er bij het meldpunt geen klachten binnenkomen”, constateert de NAV. Van de ondervraagden had 72 procent negatieve ervaringen. Genoemd werden overschrijding van de betalingstermijn, druk om de prijs te verlagen door twijfel aan de kwaliteit of door discussie over het tarrapercentage.

Problemen kwamen vooral voor bij consumptieaardappelen, uien en groentegewassen.

Beheer
WP Admin