Akkerbouw

Nieuws 1205 x bekeken

Marktradar Tulp ondervindt hinder van bemiddelingsbureaus

Espel – Het vier maanden geleden opgerichte prijsinformatiesysteem Marktradar Tulp ondervindt hinder van bemiddelingsbureaus in de bloembollenhandel. Deze bureaus willen transactiegegevens niet ter beschikking stellen als deze voor publicatie in Marktradar worden gebruikt.

De bemiddelingsbureaus informeren bollentelers digitaal over hun gerealiseerde transacties via de zogenaamde Edibulb-berichten. Bollenkwekers die lid zijn van Marktradar sturen de prijsinformatie, zodat deze anoniem kan worden geplaatst op de site. Een belangrijke reden om deel te nemen aan Marktradar is het bevorderen van transparantie en onafhankelijke informatie in de tulpenbollenhandel.

De transacties zijn ook handmatig in te voeren, maar dat kost tijd en kan leiden tot fouten. “We proberen kwekers te stimuleren en te steunen in de discussie met bemiddelingsbureaus”, zegt Marja Hoorweg van Marktradar. “We hebben gemerkt dat de aanhouder wint. Kwekers hebben recht op deze informatie. Wij denken dat markttransparantie gunstig is voor de hele bloembollenketen.”

Hier ageren de bemiddelaars tegen. B4, een verbond tussen CNB, Hobaho, Floralia en IGH, schrijft in een ingezonden brief in het vakblad Bloembollenvisie: “‘We keuren deze gang van zaken af. De gegevens worden voor een andere doelstelling gebruikt dan waarvoor deze zijn verstrekt. Derden exploiteren die gegevens nu voor eigen gewin, terwijl deze door de inspanningen en investeringen van anderen zijn verkregen. Dat is onrechtmatig. Om gebruik te maken van deze transactiegegevens is altijd toestemming nodig van het bemiddelingsbureau en overigens ook van de andere betrokken partijen."

“De gegevens zijn anoniem”, zo verweert Hoorweg de Marktradarwerkwijze. Zij denkt dat er andere belangen spelen. “Het beschikbaar stellen van prijsinformatie zorgt ervoor dat vooral de verkopende partij sterker staat in onderhandelingen. Dat vermindert voor een deel de afhankelijkheid van de bemiddelaar.”

Toch ziet Hoorweg voldoende bestaansrecht voor de bemiddelingsbureaus. “Prijsinformatie die betrekking heeft op transacties van vandaag en gisteren hoeft niet altijd relevant te zijn. Een bemiddelaar speelt vooral een belangrijke rol als het gaat over het bij elkaar brengen van koper en verkoper.”

Gebruikers van Marktradar zijn enthousiast, zegt Hoorweg. “De 200 euro per jaar die het kost, is met één transactie al terug te verdienen. Maar het marktaandeel kan omhoog. Er zijn nu zo’n zeventig kwekers aangesloten, maar er zijn er wel vijfhonderd in Nederland. De weerstand vanuit bemiddelaars is hier deels debet aan.”

Of registreer je om te kunnen reageren.