Akkerbouw

Nieuws 1380 x bekeken 10 reacties

Wetenschappers in VS maken van cellulose voedsel

Blacksburg - Wetenschappers van de Virginia Tech University in het Amerikaanse Blacksburg kunnen cellulose met behulp van enzymen omzetten in zetmeel.

Dit maakt het mogelijk plantaardig afval, zoals snoeihout of stro, om te zetten in voedsel. Daardoor daalt de behoefte aan voedingsgewassen.

De techniek maakt het mogelijk voedsel te produceren op grond die daar nu ongeschikt voor is. Projectleider Percival Zhang noemt als voorbeeld de teelt van riet in moerassen of van bomen op onvruchtbare grond. “Van alle calorieën die een mens dagelijks inneemt, is 20 tot 40 procent afkomstig uit zetmeel. Nu kan voedsel worden geproduceerd met veel minder water, kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen.”

Het onderzoek is gepubliceerd in de Early Edition of the Proceedings of the National Academy of Sciences. De enzymen maken van cellulose amylose-zetmeel. Dat is niet verteerbaar voor mensen, maar zorgt wel voor een vezelrijk dieet. Zhang: “Het zetmeel kan ook worden gebruikt als verpakkingsmateriaal of als drager van waterstofgas, zodat het gas gemakkelijker kan worden opgeslagen. We kunnen met de enzymen 30 procent van de cellulose omzetten in zetmeel. De rest wordt omgezet in glucose en kan worden vergist tot ethanol. De techniek is nu nog te duur voor algehele toepassing.”

Eerder waren de wetenschappers er in geslaagd om xylose (houtsuiker) om te zetten in waterstofgas. Ook deze techniek is nog te duur. Maar volgens Zhang komt zo een onbeperkte energiebron beschikbaar die geen CO2 uitstoot. Dit onderzoek was gepubliceerd in het tijdschrift Angewandte Chemie.

• abtje

En van voedsel maken ze weer energie, wat willen ze nu? Straks ontdekken de Amerikanos nog voedsel om te eten. Dat zou wat zijn...

• ikkethuis

als we paard eten is de wereld te klein, maar wat gaan we volgens deze wetenschappers dan wel eten.

• Mels

Hier moeten we eerst maar es een boompje over op zetten......

• Coanma

Voedsel voor energie is niet ok.

• ...............

Wat schaft vandaag de pot? .. een lekker baaltje stro.

• Bison

Het geeft wel een hele andere betekenis aan het gezegde.... 'op een houtje zitten bijten'

• Mels

Aag aag aag,brood snij je met een ....

• agratax2

Hout is nu ook eetbaar als we het eerst laten omzetten door grote grazers en / of olifanten in vlees. Lijkt me lekkerder dan puur zetmeel of glucose op mijn bord.

• sallandseboer

Hoelang duurt het dan nog voordat melk kunstmatig wordt gemaakt en vlees wordt gekweekt?
    Boeren zullen er blijven, maar in welke vorm? Deze vraag heb ik altijd bij zulke artikelen.

• agro1

zo blijkt maar weer, dat alles begint en eindigt bij die ondegewaardeerde en zwaar verguisde primaire plantaardige productie. een beest moet eerst eten, voordat er mest uitkomt. komt het toch nog goed!!!!!!!!!!!!!!