Akkerbouw

Nieuws 1554 x bekeken 2 reacties

Transporteurs zien nut van aanscherping hygiëneregels

Dronten/Oudeschild – De transportbedrijven zien het nut van de aangescherpte hygiëneregels voor het transport van los pootgoed. Maar het kost extra geld. Dat wordt vooral betaald door de leveranciers van het pootgoed.

De Pootaardappel Contact Commissie van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) heeft de hygiëneregels aangescherpt voor het transport van los pootgoed, om verspreiding van ringrot tegen te gaan. Een oplegger moet gereinigd en ontsmet (R&O) zijn op een erkende wasplaats om los pootgoed te mogen vervoeren. Als de oplegger alleen Nederlands pootgoed vervoert is de R&O een week geldig, mits de transporteur door de NAO is erkend. Een niet-erkend bedrijf moet na iedere vracht naar de wasplaats. Ook als er buitenlands pootgoed of consumptieaardappelen in de oplegger zaten, moet de oplegger na iedere vracht worden gereinigd en ontsmet.

Volgens Wiechert Steert, verantwoordelijk voor de planning bij transportbedrijf Butter, zijn de strengere hygiëneregels een goede zaak. “Nederland moet als aardappelland goed in de markt staan. Dan moet je ziekteuitbraken voorkomen.”

Een R&O-beurt kost tussen de 50 en 80 euro per oplegger. Steert: “Daar komen de kosten bij om naar een wasplaats te rijden. We berekenen de kosten grotendeels door aan onze opdrachtgevers, maar nemen zelf ook een deel voor onze rekening.”

Jelle Visser, hoofd planning bij AB Texel, is het ook eens met de strengere hygiëneregels. Maar het kost extra tijd. “Terwijl we dan in een korte periode veel pootgoed vervoeren. Wij brengen 100 euro in rekening. Dat kost het ons ook minimaal.”

Laatste reacties

  • de Vries

    In de tekst staat het volgende: ''Een oplegger moet gereinigd en ontsmet (R & O) zijn op een erkende wasplaats om los pootgoed te mogen vervoeren. Als de oplegger alleen Nederlands pootgoed vervoert is de R & O een week geldig, mits de transporteur door de NAO erkend is. Een niet-erkend bedrijf moet na iedere vracht naar de wasplaats.
    Het is een goede zaak dat het transport moet worden schoon gemaakt. Maar als je het goed wil doen moeten NAO erkende bedrijven toch ook na elke rit de combinatie schoonmaken? Anders heeft het nog geen zin. Als op dag 1 een partij met ringrot wordt vervoerd en over 6 dagen wordt de combinatie pas weer schoongemaakt heb je als nog verspreiding. Snap ik het niet of is het gewoon krom?

  • Mels

    @de Vries,gewoon krom,niet over nadenken wie er nou gek is!

Of registreer je om te kunnen reageren.