Akkerbouw

Nieuws 6050 x bekeken 15 reactieslaatste update:26 apr 2013

GPS valt uit door fout in nieuwe software

Alphen aan de Rijn - Het GPS-systeem op trekkers is tijdens de voorjaarswerkzaamheden afgelopen week ettelijke keren voor langere tijd, 15 tot 45 minuten, uitgevallen en enkele malen kortstondig niet bruikbaar geweest.

De oorzaak is volgens Maarten van Kampen van precisielandbouwspecialist Agrometius een fout in de nieuwe RTK-software op de server van Trimble, waar gebruikers in heel Europa op inloggen. Door de softwarefout loopt de server vast. Trimble zoekt naar deze fout. Gebruikers uit heel Europa, waaronder 500 uit de Benelux, worden hiermee geconfronteerd.

Update 24/4/2013 16:06 uur, aanvulling New Holland:
Alleen boeren die werken met een GPS-systeem dat gebruik maakt van VRS ondervinden hinder hiervan. VRS-systemen verkrijgen een RTK-correctiesignaal via de mobiele telefoon. Systemen die gebruik maken van een correctiesignaal afkomstig van een vast opgesteld RTK-basisstation ondervinden geen hinder. Zo heeft New Holland door geheel Nederland een RTK-GPS netwerk gebaseerd op 110 vast opgestelde RTK-basisstations.

Update 26/4/2013 11:45 uur, aanvulling over de oorzaak:
De problemen met het gps-RTK-netwerk van Trimble de afgelopen dagen zijn terug te voeren op het netwerk van KPN en providers. Dus niet zoals in eerste instantie werd gedacht aan een fout in de nieuwe software op de Trimble-server in Duitsland. De netwerkproblemen hebben ervoor gezorgd dat Trimble nog een backupserver gaat plaatsen. “Dat doen we niet in Duitsland, maar in een ander land op een ander netwerk. Bijvoorbeeld in Engeland of misschien wel Nederland”, verklaart Dennis Nijland, directeur van Agrometius. Om gebruikers bij storingen direct te informeren start Agrometius een sms-dienst.

Twee weken geleden had het gps-systeem van Move RTK te kampen met een drie uur durende uitval. “Dit kwam door een fout in de software”, zegt Jean Paul Henry van Move RTK. “Gelukkig hebben we op een andere locatie een backupserver staan, waarop onze klanten snel kunnen omschakelen.”

Laatste reacties

  • marc47

    Waar kunnen wij de rekening naartoe sturen?? Trimble telt 100€/uur voor een monteur, wij dan 500€ voor zo'n dure trekker met zo'n dure gps en zo'n dure werktuigbesturing. Daar lezen we niks over.

  • trekker123

    Moderne tijden. ABN Amro heeft vandaag voor de tweede dag op rij problemen met het telebankieren. 'Ze vinden het heel vervelend en doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen'. Enerzijds kunnen we haast niet meer zonder de moderne elektronische middelen, anderzijds, als je er volledig van afhankelijk bent sta je dus af en toe met een druppel aan de neus. Enige vorm van alternatief bij de hand hebben is dus wel een aanrader.

  • allard.martinet

    Misschien moet in de titel dan ook komen te staan dat het om Trimble GPS systemen gaat....
    Geldt het ook voor CNH gebruikers? Al zou je zeggen van niet omdat die op een paal rijden en niet via RTK via een server (caster).

  • agratax2

    Hoe je het ook wendt of keert, de landbouw heeft zich met GPS afhankelijk gemaakt van automatisering. die door onverlaten (terroristen) beïnvloed kan worden en zelfs uitgeschakeld kan worden. Wat volgt??

  • erpelteler

    Agratax: de nieuwste innovatie in recht rijden: markeurs!

  • Bison

    Ik zou het stuurwiel nog maar niet in de schuur ophangen dus.
    Op een kromme rij groeien ook meer planten dan op een rechte anyway.ha ha

  • maxisprint

    neem het j deere systeem, dan heb je geen problemen

  • wcm

    Ach nee, die zijn gewend dat het af en toe niet werkt.

  • jvanleijsen1

    Fijn als gebruiker dat we het nu hier te horen krijgen .Veel problemen maar nog niets van agrometius of abemec gehoord ..
    Goede service

  • agri2

    Tjonge jonge, wat een reacties weer, ik heb ook een Trimble systeem, maar gelukkig ook een stuur aan mijn trekker. GPS is techniek en techniek gaat weleens kapot, dat is met alles zo, dan pak je je stuur vast en rijd je weer verder.

  • honden

    Ook niets geen klachten over John Deere, met de allerbeste service !!!

  • yan123456

    Heb er niet al te veel verstand van, maar wanneer de KPN of een andere provider een probleem zou hebben met de levering van het signaal, kun je er 100 servers bij plaatsen maar veranderd er niets aan de betrouwbaarheid van het VRS signaal.
    Daarnaast, als de provider een probleem heeft, komt de sms ook niet aan. En de gebuiker van de GPSR of 3G module kan dat bericht niet zien, tenzij je natuurlijk ook zijn eigen mobiele nummer hebt. Mar aan 500 verschillende gebruikers een sms sturen zie je zelf toch ook niet gebeuren.

  • antoniek

    Nog steeds problemen met rtk agremeticus afgelopen vrijdag 10-05 nog 18.00 meerdere malen uitval vrs modem. en bij agremeticus niemand te berijken. Wie wil de rommel over nemen

  • Mels

    Als kennis ontbreekt kan de reparateur nog zo zijn best doen maar blijf je kl@ten,kies dus een merk waar kennis en visie achter zit met de wil om problemen op te lossen.....Welke dat is is voor iedereen anders,bij wie en welke heb je het beste gevoel

  • biertarwe

    niks geen problemen met agrometius hoor, altijd bereikbaar en mijn vrs modem heeft altijd ontvangst. Alleen als het netwerk dekking van de KPN of Vodafone on toereikend is valt inderdaad de verbinding weg. Maar dat is zeker maar zeer zelden. Heb ook 1 jaar op moveRTK gereden en dit was zeer zeker slechter.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.