Akkerbouw

Nieuws 868 x bekeken

NAK wil pootgoedkwaliteit op hoger plan te brengen

Emmeloord - Keuringsdienst NAK wil de kwaliteit van het afgeleverde pootgoed op een hoger plan brengen. Daartoe verscherpt de keuringsdienst de controle bij certificering van los geladen pootgoed. Zo moeten partijen voor het laden goedgekeurd klaar staan en zal bij het laden altijd een keurmeester aanwezig zijn.

De keuringsdienst wil ook meer aandacht besteden aan de klachtafhandeling. Klachten worden nu door de ontvanger veelal rechtstreeks bij de handelshuizen neergelegd. Hierdoor ontbreekt bij de NAK het inzicht over de omvang en de precieze aard van de klachten. De NAK wil daarom de eventuele klachten over pootgoed beter in beeld brengen voor interne evaluatie. De telers worden verzocht om met ingang van dit jaar klachten rechtstreeks door te geven aan de NAK.

De kosten voor de expertise, uitgevoerd op ontvangen pootaardappelen, worden op basis van ongelijkheid toegerekend. Dit betekent dat indien de ontvangen partij niet aan de NAK eisen blijkt te voldoen hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. Indien de klacht niet terecht is worden de kosten bij de aanvrager in rekening gebracht. De expertise moet echter wel binnen een paar dagen na ontvangst van de partij aangevraagd worden. Met de uitslag van deze onafhankelijke expertise kan de aanvrager in overleg treden met zijn pootgoedleverancier over verdere afhandeling van de klacht.

Of registreer je om te kunnen reageren.