Akkerbouw

Nieuws 721 x bekeken

'Bedrijven doen te weinig tegen landroof'

Den Haag – Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods (ABF) doen onvoldoende om landroof en landconflicten in de suikerketen tegen te gaan. Dat stelt ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib in het rapport Sugar Rush, waarin het een serie schrijnende voorbeelden geeft.

Omdat de suikerhandel tot 2020 met circa 25 procent zal groeien, zal het aantal conflicten toenemen, verwachten de onderzoekers.
De wereldwijde productie van suiker vertegenwoordigt momenteel circa 47 miljard dollar. De totale productie bedroeg vorig jaar 176 miljoen ton, waarvan de voedingsmiddelenbranche circa de helft opkoopt. “Suiker is één van de belangrijkste aanjagers van landroof”, aldus campagnedirecteur van Oxfam Novib Tom van der Lee. Coca-Cola en Pepsico zijn volgens hem de grootste opkopers van suiker en ABF is een belangrijke producent. Ze ontlopen volgens Van der Lee hun verantwoordelijkheid.
Oxfam Novib noemt het voorbeeld van vissers in de Braziliaanse deelstaat Pernambuco, die in 1998 hun visgronden kwijt raakten aan een suikerfabriek die levert aan Coca-Cola en PepsiCo. De vissers wonen nu in krottenwijken in de dichtst bij zijnde  stad. In de deelstaat Mato Grosso do Sul vecht een inheemse gemeenschap volgens de rapporteurs tegen de 'bezetting' van hun land door suikerplantages die leveren aan het Amerikaanse agriconcern Bunge, dat weer verwerkte suiker levert aan Coca-Cola.
De internationale suikerlobby erkent problemen, maar benadrukt dat juist de grote multinationals hun keten actief proberen te verbeteren. Een belangrijk probleem is dat het internationale suikerareaal, ongeveer zo groot als de oppervlakte van Italië, voor een groot deel ligt in ontwikkelingslanden. In ontwikkelingslanden zijn landrechten vaak niet of onvoldoende wettelijk gegarandeerd of geregistreerd.

Of registreer je om te kunnen reageren.