Akkerbouw

Nieuws 1220 x bekeken

'Meer innovaties nodig bij aardappelen'

Las Vegas - Amerikaanse aardappelverwerkers bedenken te weinig noviteiten. Daar laten ze geld liggen, vindt directeur Maeve Webster van het Amerikaanse marktbureau Datassential. Het onderzoeksbureau heeft een enquête gehouden onder consumenten in de VS.

Volgens Webster geven consumenten duidelijk aan van aardappelen te houden. “Maar bij aardappelen vinden veel minder innovaties plaats dan in de rest van de food-service. Daar valt nog geld te verdienen voor de verwerkers, want de aardappel is populair bij consumenten.”

Uit de enquête blijkt dat 43 procent van de consumenten vorig jaar meer aardappel(producten) at dan in 2011. Bijna de helft (46 procent) eet meerdere keren per week aardappel(producten), thuis of buiten de deur. Van alle respondenten eet 14 procent iedere dag aardappel(producten). Frites is het meest populair bij de consumenten, gevolgd door aardappelpuree en gebakken aardappelen. Bovendien geeft 60 procent van de consumenten aan dat ze het belangrijk vinden dat de aardappel(producten) in de regio zijn geproduceerd.

Het onderzoek van Datassential is uitgevoerd in opdracht van de National Potato Council en veredelingsbedrijf Bayer CropScience. Het bureau maakte de resultaten van de enquête bekend op de Potato Expo, die deze week in het Amerikaanse Las Vegas is gehouden.

Of registreer je om te kunnen reageren.