Akkerbouw

Nieuws 647 x bekeken

Brits suikerbedrijf ziet omzet ruim 50 procent groeien

Londen - AB Sugar, de suikerdivisie van het Britse voedings- en kledingbedrijf Associated British Food, heeft de omzet het laatste kwartaal met meer dan vijftig procent zien toenemen. Dat komt vooral door de goede gang van zaken in Europa en in mindere mate Afrika.

Over de afgelopen negen maanden, tot eind juni, ging de omzet bij ABF als geheel met 11 procent omhoog. De suikersector deed het daarbij het beste met een toename van 28 procent terwijl de agrarische divisie 15 procent meer verkocht. Bij brood en een reeks andere levensmiddelen, bleef de omzetgroei echter beperkt tot drie procent. De laatste weken is in deze divisie geen groei meer geboekt. ABF zegt hier, net als andere Britse foodbedrijven, last te ondervinden van de aanhoudende concurrentie en de wens van consumenten om goedkopere niet-merkproducten te kopen. Daarnaast doet ABF-detailhandelsdivisie – Primark – het met een groei van 14 procent ook goed.

Suiker vertoont wereldwijd een gevarieerd beeld. Terwijl in Europa British Sugar en Azucarera uit Spanje goed draaien, blijven de prijzen in China onder druk staan. Verder lijkt de campagne bij ABF's dochterbedrijf Illovo in Zuid-Afrika, die net op gang is gekomen, beter uit te vallen dan vorig jaar. ABF en Illovo hebben de plannen voor Mali wegens technische problemen en de toenemende onveiligheid laten varen. ABF laat verder weten dat het opstarten van een bio-ethanol fabriek in het Britse Hull moeilijker blijkt dan gedacht en daarom is uitgesteld tot het eind van het jaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.