Akkerbouw

Nieuws 342 x bekeken

Meest uitgebreide genetische analyse mais gemaakt

Washington - Een internationale groep wetenschappers heeft de meest uitgebreide genetische analyse van mais tot nog toe gemaakt.

De groep verwacht hiermee de ontwikkeling te kunnen versnellen van verbeterde variëteiten van mais.

Het team staat onder leiding van onderzoekers aan de Cornell Universiteit en van het onderzoeksinstituut van het Amerikaanse ministerie van landbouw (USDA-ARS) en omvat in totaal 17 onderzoeksinstituten uit de VS, China en Mexico. Het onderzoek behelst twee studies naar het genotype van mais en is gepubliceerd in de onlineversie van het blad Nature Genetics.

De deelnemers aan het project kunnen dankzij het ontrafelen van het DNA van mais inzicht krijgen in de genetische verscheidenheid van mais, uitpluizen hoe het gewas zich heeft ontwikkeld en hoe het zich aanpast aan klimaatveranderingen en verschillende leefomstandigheden. De onderzoekers zeggen dat het nu ook mogelijk is om genetische verschillen te bekijken van andere organismen als reactie op klimaatveranderingen, menselijk handelen en het binnendringen van nieuwe soorten.

Een van de twee studies was naar de genetische structuur en de relatie en ordening van individuele genen in meer dan honderd varianten van wilde en geteelde maissoorten. De tweede studie geeft inzicht in hoe mais in 8.700 jaar evolueerde van een wilde grassoort in de laaglanden van Zuidwest-Mexico tot de hedendaagse wijdverbreide agrarische handelswaar. De onderzoekers vergeleken wilde varianten met traditionele maisvarianten uit zowel Noord- als Zuid-Amerika en met moderne, verbeterde teeltlijnen.

Erik Boekel