Akkerbouw

Nieuws 1200 x bekeken 1 reactie

Boer achter Power to the Pieper gaat direct aan consument verkopen

Emmeloord – De initiatiefnemer achter de Power to the Pieper-actie, Krispijn van den Dries begint met twee collega-akkerbouwers uit Flevoland een webwinkel voor aardappelen, peen en uien.

Consumenten kunnen zo direct bij de boer kopen waardoor de marges niet verdwijnen bij de tussenhandel of de supermarkt. Voor alledrie de producten vragen de boeren op dit moment 50 cent per kilo.
Van elke kilo verkocht product, doneren de boeren 10 procent in vers product aan de Voedselbanken in grote steden, die het momenteel moeilijk hebben door de crisis. De vraag naar gratis voedsel is door de oplopende werkloosheid groter, terwijl voedingsbedrijven om resultaten op te krikken strakker op voorraadbeheer zijn gericht en dus minder doneren.
Bij de Power to the Pieper-actie eind maart is voor de Mediamatic Fabriek in Amsterdam 35 ton uien en 7 ton aardappelen gratis aan voorbijgangers uitgedeeld. De actie was een statement dat directe afzet kan, maar ook dat Nederlanders misschien meer chauvinistisch producten van eigen bodem moeten kopen.
Zoals Van den Dries stelt: de voorraadschuren liggen vol, er worden tonnen voedsel door consumenten weggegooid. ”De consument grijpt alweer rustig naar exact hetzelfde maar dan wel buitenlands product.” Volgens Van den Dries komt elk jaar sneller import binnen. ”De eerste uien uit Nieuw-Zeeland zijn er, en Israël en Egypte leveren al aardappelen en wortels. Het argument ’ze zijn vers’ gaat niet op. Met de huidige bewaartechnieken is oude oogst prima.”
Volgens de initiatiefnemers van de webshop, www.krispijn.org, kan de Nederlander leren van de Brit of Duitser, die vaak wel let op de herkomst van het product. De drie worden met hun actie gesteund door de vooral door de Youth Food Movement. Hierbij zijn tientallen studenten, ook uit de grote steden, koks, voedingsprofessionals, marketeers en boeren aangesloten.
De andere twee boeren die bij de actie zijn betrokken zijn Michiel Vos en Anton van Vilsteren. Met zijn drieën hebben ze 600 ton onverkochte oude oogst.

Consumenten kunnen zo direct bij de boer kopen waardoor de marges niet verdwijnen bij de tussenhandel of de supermarkt. Voor alledrie de producten vragen de boeren op dit moment 50 cent per kilo.
Van elke kilo verkocht product, doneren de boeren 10 procent in vers product aan de Voedselbanken in grote steden, die het momenteel moeilijk hebben door de crisis. De vraag naar gratis voedsel is door de oplopende werkloosheid groter, terwijl voedingsbedrijven om resultaten op te krikken strakker op voorraadbeheer zijn gericht en dus minder doneren.
Bij de Power to the Pieper actie eind maart is voor de Mediamatic Fabriek in Amsterdam 35 ton uien en 7 ton aardappelen gratis aan voorbijgangers uitgedeeld. De actie was een statement dat directe afzet kan, maar ook dat Nederlanders misschien meer chauvinistisch producten van eigen bodem moeten kopen.
Zoals het trio stelt in een persbericht: de voorraadschuren liggen vol, er worden tonnen voedsel door consumenten weggegooid. De consument grijpt alweer rustig naar exact hetzelfde maar dan wel buitenlands product. Volgens de initiatiefnemers, Krispijn van den Dries, Michiel Vos en Anton van Vilsteren, kwam nimmer zo snel import binnen.
Volgens de initiatiefnemers van de webshop, www.krispijn.org, kan de Nederlander leren van de Brit of Duitser, die vaak wel let op de herkomst van het product. De drie worden met hun actie gesteund door de vooral door de Youth Food Movement. Hierbij zijn tientallen studenten, ook uit de grote steden, koks, voedingsprofessionals, marketeers en boeren aangesloten.

Eén reactie

  • ruud.peys1

    ik koop hier in Engeland al jaren aardappelen, groente, eieren, aardbeien, noem maar op bij de boer. 12,5 kilo piepers voor net vier euro, om maar wat te noemen. Niet via internet overigens, rechtstreeks op de boerderij of op de boerenmarkt. Kunnen veel Nederlandse boeren misschien toch eens proberen. Levert niet alleen geld op maar vooral waardevol rechtstreeks contact met je klanten, zeggen de boeren hier.

Of registreer je om te kunnen reageren.