Akkerbouw

Nieuws 444 x bekeken

Koolzaadolie versterkt positie als nummer 1 op Duitse spijsoliemarkt

Bonn – Koolzaadolie heeft vorig jaar haar positie als populairste spijsolie op de Duitse markt uitgebouwd. Dat stelt olie- en proteïneteeltbevorderingsfederatie Ufop vast op basis van nieuwe consumptiedata van AMI en GFK.

Het marktaandeel van het koolzaadproduct belandde in 2011 op 37,3 procent. Dat houdt in dat elk huishouden 1,7 liter heeft gekocht ofwel in totaal 65,6 miljoen liter. De eerste keer dat koolzaadolie de leiderstrui haalde en daarmee zonnebloemolie voorbijstreefde was in 2010. Het marktaandeel van zonnebloemolie was was vorig jaar 33 procent (58,1 miljoen liter).

 

Olijfolie haalde 17,5 procent (30,8 miljoen liter). De opmars van koolzaadolie als de meest gevraagde spijsolie is mede te danken aan de aanbevelingen van de voedingsexperts. Het Duitse voedingsbureau Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE) prijst koolzaadolie aan vanwege onder meer zijn hoge gehalte aan gunstige vetzuren, zoals omega-3.

Of registreer je om te kunnen reageren.