Akkerbouw

Nieuws 4531 x bekeken 12 reacties

Suiker Unie bekijkt inzet van muis bij alle bieten

Dinteloord - Suiker Unie gaat inventariseren of de bietenmuis, die nu in de Achterhoek, Limburg en Noord-Brabant wordt gebruikt voor het laden van bieten, ook elders in Nederland toepasbaar is.

Suiker Unie wil per vracht minder tarra en meer suiker vervoeren. Dat kan ook door betere rassen te gebruiken met een hoger suikergehalte, en waarbij minder grond aan de bieten blijft hangen.

Suiker Unie wil het transport verduurzamen, vertelde Pieter Brooijmans, manager agrarische dienst centraal bij Suiker Unie, op de telersvergadering in het Gelderse Toldijk.

Het bedrijf wil het aantal transportbewegingen verder beperken. Bieten uit de Achterhoek, Limburg en Oost-Brabant worden al enkele jaren in een nabijgelegen Duitse fabriek verwerkt in plaats van in Vierverlaten of Dinteloord.

Daarnaast gaat Suiker Unie brandstof besparen. Oude vrachtwagens worden vervangen door zuiniger exemplaren. Het concern wil loze kilometers vermijden. Na het lossen van de bieten wordt zoveel mogelijk een retourvracht geregeld, bijvoorbeeld met perspulp. Ook gaat Suiker Unie gebruik maken van multifunctionele vrachtwagens, die niet alleen los gestort product maar ook stukgoed kunnen vervoeren.

Laatste reacties

  • Antoine10

    Ervaring met bietenmuis van 10.5 meter breedte is positief, minder tarra (gemiddeld ca 3 procent) , en wat heel belangrijk is, minder transport over de weg omdat de bieten op het kopeind kunnen liggen. Dit spaart kosten en verhoogt de veiligheid door minder transport en slijk problemen op de weg.

  • Mels

    Wie mag het betalen ????Gaat gewoon van de uitbetaling af en je mag ook nog ff de laadplaats voor elkaar maken zodat ie er bij kan.

  • agri2

    Ons bedrijf is dicht bij de fabriek, vrachtwagens zijn hier binnen een uur geladen, heen gereden, gelost en weer terug op de boerderij, dan ga je niet met retourvrachten aan de gang.

  • n.rodenburg1

    Laatste jaren hebben velen in hun erf geinvesteerd om zo de bieten verhard te kunnen opslaan. En dadelijk mógen ze juist niet meer verhard liggen. En het land zo snel mogelijk netjes afploegen en zaaien is er dan ook niet meer bij. Ik wens de chauffeur trouwens vast succes, ze mogen dan 300 meter achteruit rijden over een slingerend kavelpad van 2,5 meter breed...

  • marc47

    We zullen de kettingzaag maar smeren, hier staan overal bomen en houtkanten rond elk perceel, dat gaat niet met een muis

  • sjang

    @n.rodenburg1: CSV-covas is met bietenmuisfabrikanten in overleg over het ontwikkelen van muizen welke op verhardigen kunnen laden.
    De ervaringen in ons gebied met 10,5 m bietenmuizen zijn zeer positief. Het maken van de hoop vraagt wel wat aandacht.
    In 3 minuten tijd is een vracht geladen en ontdaan van veel verontreiniging (grond, steentjes en beperkt bladsteeltjes).
    Wanneer het positief op het resultaat van de suikerindustrie werkt, werkt het ook positief op het resultaat van de telers.

  • wbrooymans

    Dit gaat dus geld kosten voor de telers en die zien we nooit meer terug in de uitbetaling.

  • Noordam2

    als we echt een gedeelte van de tarra op het bedijf willen houden is een muis niet de enige mogelijkheid, een reiniger tussen kraan en auto kan ook
    wij denken ook aan een overlaad wagen op het perceel om zo de kiepwagens van het land te houden. ook in dat traject zou je met een reiniger kunnen werken

  • jan10

    Een hoop boerenerven lenen zich niet voor een muis of kraan met reiniger,zal dus zo hier en daar schipperen worden.
    Noordam:reinigen op het land met rooien valt tegen want dan had de rooier dit wel gereinigt .Bieten die een poosje liggen laten zich wel reinigen daar de klei dan wat is verweert en opgedroogt.

  • brand

    Demo's bij CSV COVAS toonden aan dat bomen geen invloed hebben op het laden met een 10mtr. muis die zwenkt daar gewoon omheen.
    verladen op de verharding is technisch geen probleem alleen de uitgezeefde grond bemoeilijk de tractie van de bietenmuis.
    Dus opslaan op de kopakker en afdekken met vliesdoek geeft het beste reinigings effect.
    de meerkosten van laden haal je er gemakkelijk uit. bv 1000 ton bieten laden met een tarravermindering van 3% geeft een verlaging van tarrabijdrage van
    € 840,- en 30 ton minder transportkosten. transportkosten worden door het collectief gedragen, dus minder transportkosten verhoogd de bietenprijs.

  • trekker123

    In Flevoland ging bij de meeste boeren de vlag uit toen het mobiele reinigen werd afgeschaft. Je mag toch aannemen dat ze zich bij Suiker Unie nog herinneren waarom dat was?
    Wel grappig om te lezen dat Suiker Unie vanwege verduurzaming zuiniger vrachtwagens gaat inzetten. Volgens mij bedoelen ze dat ze de vervoerders die ze inhuren niet meer gaan betalen ondanks dat de brandstof steeds duurder wordt en ook andere kosten oplopen. Dat zijn gewoon economische rekensommetjes voor de onderaannemers. Mooi als dat ook samengaat met verduurzamen. Als er trouwens al iemand is die weet wat deze modekreet werkelijk inhoudt. Valt nog mee dat ze bij de telers niet aankondigen een klein percentage op de uitbetaling in te gaan houden als bijdrage aan een imago campagne voor de sector. Anderzijds natuurlijk geen nieuws onder de zon. Je probeert als totale keten een zo hoog mogelijk rendement te halen. De discussie blijft dan hoe je de winst onder de diverse betrokken partijen verdeelt. Dat zou voor een cooperatie wat eenvoudiger moeten zijn dan voor een beursgenoteerde onderneming. Daar gaat het uiteindelijk alleen om de bonus voor de mensen aan de top.

  • famvermue

    laat die reiniger maar eens komen in Zeeland
    mijn bieten liggen onder toptex en moeten 16-1-2013 naar de fabriek.

    afzender Rene Vermuë 06-13622190

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.