Akkerbouw

Nieuws 1733 x bekeken 22 reacties

Duitse sector wil verbod op import biobrandstoffen

Berlijn – De Duitse biobrandstoffensector wil dat er een verbod komt op de import van biobrandstoffen uit landen die het niet zo nauw nemen met milieu- en natuurbescherming.

Directeur Elmar Baumann van het Verbandes der Deutschen Biokraftstoffindustrie (VDB) noemt als voorbeeld Indonesië. "Daar worden nog steeds oerwouden plat gebrand om palmolieplantages aan te leggen", zegt hij in een interview met de Berliner Zeitung.

Volgens Baumann staan de EU-regels een importverbod toe als in de herkomstlanden geen zorg wordt besteed aan bescherming van natuur en milieu.

Laatste reacties

  • denker123

    Dircteur Bouwman denkt alleen aan zijn eigen handel,biobrandstoffen uit inlandse mais en tarwe veroorzaken even goed houtkap over heel de wereld.Omdat de extra produktie van tarwe en mais naar andere landen opschuift,en bovendien verspilling van fosfaat veroorzaakt waarvan nog eerder een tekort zal zijn dan van aardolie.

  • jordi 1455

    eigenlijk moet er gewoon een verbod op plantaardige biodiesel komen, het rendement is toch 0,0

  • gubbe

    Een juiste stellingname van de Duitsers. Eindelijk eens iemand die zijn mond opendoet, en het durft op te nemen tegen de dominante Olieindustrie, en hun vriendjes in Brussel.
    Wij kunnen binnen Europa. zonder de voedsel situatie in gevaar te brengen zeker 20% agro-brandstoffen produceren, en daarmee 20% fossiele brandstoffen vervangen. We houden ons geld daarmee in eigen circulatie, en voorzien tevens in de eigen eiwitbehoefte voor onze veestapel.
    We leggen geen beslag op andermans land in andere werelddelen, en worden zowel op voedsel als op energie gebied meer zelfvoorzienend.
    Hr Denker, Er is niets mis mee om de eigen mogelijkheden te gebruiken, om eigen voedsel en energie te produceren, om daarmee minder afhankelijk te worden van het buitenland, dat het niet zo nauw neemt met de regels.
    Kijk maar eens wat het je gaat kosten nu de rode-diesel accijns wordt afgeschaft, en je het volle pond gaat betalen voor dieselolie. Als de boer zijn eigen energie kan gaan telen, maakt hem dat onafhankelijker, en is hij zeker ook nog eens goedkoper uit.
    Hr. Jordi, wellicht dat je je eens wat meer moet verdiepen in de materie agro-brandstoffen alvorens over rendementen te spreken, je opmerking getuigd eerder van onkunde dan van deskundigheid .

  • Mozes

    Gubbe, hoeveel fossiele brandstof (dieselolie) is er nodig om biobrandstof te produceren die 20% van de fossiele brandstof kan vervangen?

  • jan10

    Kan iemand mij vertellen hoeveel olie er nodig is om ruwe olie te kraken???
    Een vat ruwe olie vol laten lopen in Iran kost ongeveer $5.-
    1 uit teerzand ongeveer $60.-

  • Bison

    Afhankelijk van de dikte van de olie tussen de 5 en 10 % van de te kraken ruwe olie word gebruikt om de olie om te zetten in brandstof (google)

    Ze zeggen hier het kost een barrel to produce een barrel olie uit teerzand.
    Een barrel ruwe teerzand olie is rond $60 US waard zo de kost per barrel is beduidend lager,ik denk rond $20.
    Die olie boeren doen het echt niet voor 'Jan met de korte achternaam',..ze verdienen er genoeg aan.

    Hier een nieuwe vloeibare oiliewell boren en in productie brengen is vaak all na 3 maanden produceren afbetaald,..de rest van het jaar is..zakken vullen!

  • Jan Zonderland

    Bison, waar is hier ?

  • denker123

    gubbe,Niemand komt met een berekening hoeveel fossiele brandstof er nodig is om 1ltr ethanol te produceren.Het is wel zo dat er in de V.S. nu 42% van de mais nodig is om netto maar 6% van alleen benzine voor het wegvervoer te vervangen[ethanol bijmenging is nu 9% maar ethanol heeft 30% minder energieinhoud dan benzine],en hier moet alle fossiele energie voor het telen van het gewas en het ethanolproces nog van af getrokken worden.De ethanol producenten zeggen dat de maisprijs niet hoger is door de ethanolproduktie,leugens want zij nemen 42% van de V.S. maisproduktie af.Het komt door de sterk gestegen olieprijs zeggen ze,zij kunnen dus onvoldoende ethanol aanbod aanbieden om de olieprijs te doen dalen dus echt een druppel op een gloeiende plaat.

  • denker123

    Het bijprodukt de distiller grains worden ook veel te rooskleurig voorgesteld ,mais heeft een eiwitgehalte van 8% dus is er zeker 5 kgr mais nodig om 1 kilo soyameel 44% te vervangen ,de ethanolproducenten zeggen 2,5 kilo mais. Ook komen er meer klachten over deze distillers.Het kan voor de akkerbouwers op termijn wel eens slecht aflopen als bekend wordt dat de biobrandstoffen geen rendement halen.

  • John*

    Ik denk dat we als agrosector blij moeten zijn met dit kanaal om onze producten af te kunnen zetten. zeker als er dadelijk een tijd komt zonder subsidies. Alles wat niet voor een dikke prijs verkocht aan de burger kan in de energie machine. dat is beter dan er melk, varkens, kippen en eieren van te maken. De kosten van deze producten komen misschien wel hoger te liggen maar door een gebalanceerd aanbod gaan ze wel kostprijs + marge opbrengen.

  • Bison

    Jan Zonderland, 'Hier' is sitting right on top of the seal lake oilsands deposits in the Peace River district of Northern Alberta Canada.

  • Bison

    Ik denk dat als ALLE kosten in rekening word gebracht voor de produktie van ethanol en bio diesel het meer kost dan opbrengt.(ik heb hier wel gehoord het kost twee liter om een liter te produceren)
    De hoger de prijs van de grondstof(mais,canola etc) de lager de rendement.
    Zonder de enorme rijks subsidie was de hele bio fuel industrie volgens mij nooit van de grond gekomen.
    Maar ja, de akkerbouwers hebben een paar goeie jaren,...zolang het duurt

  • jan10

    Lijkt mij dat biodiesel maken makelijk is ,
    persen,filteren en hup in de tank.Iedere teler van koolzaad kan dit makkelijk zelf,en zou dit ook moeten doen m.i.z.
    Ik moet er niet aan denken dat alle gewassen die in de bio brandstof verdwijnen door een mens of dier opgegeten zouden moeten worden.
    9 miljard mensen voeden is daarom redelijk simpel omdat we nu al een groot overschot hebben.
    Als we geen biobrandstof hadden ,zie dan nog maar wat te verdienen.Dit zou een drama zijn voor de sector!! en leegloop betekenen van het platteland ,en zie dan de productie maar weer eens opte krikken als het voedsel echt nodig is!

  • gubbe

    Hr. Denker 123, Hr Mozes, Hr. Jan
    Een goede vraagstelling !
    En erg actueel !
    We spreken dan over de EROEI ( Energy Return On Energy Invested), oftewel de input: output, ratio van een brandstof. Nog korter gezegd de 'Energiebalans',
    hoeveel energie stop ik erin om er hoeveel energie uit te halen.
    Wij experimenteren al ca.10 jaar met koolzaad, en koolzaadolie ( Pure Plantaardige Olie) en hebben dit aspect onderzocht en gedocumenteerd.
    Kijk maar eens op bijgaande link :
    http://akkerbouw.agriholland.nl/energiegewas/koolzaadsunoil.pdf
    We hebben ca. 100 liter diesel of PPO nodig per hectare om er ca. 1600 liter PPO af te halen.
    Dit gaat weer in de trekker, en vervolgens kunnen we hier 16 hectare mee bewerken. Enz. enz. ( 16 x 16 ha).
    De energie inhoud van PPO is praktisch gelijk aan die van dieselolie.
    De PPO heeft dus een positieve energiebalans, naast de 3 ton eiwit ( voedsel) en 3 ton stro die van 1 hectare wordt geproduceerd.
    En laten we niet vergeten, dat al het geld dat we nu moeten uitgeven ( en nooit meer terug komt ! ) voor dieselolie en soja, in eigen land ( Europa) blijft.
    In Duitsland en Frankrijk wordt al meer dan 1,3 mijoen hectare koolzaad
    geteeld. Zouden die agrariers daar dommer zijn als Nederlanders, of zijn Nederlanders slimmer ondernemender en meer toekomstgericht ?

  • jan10

    Hier in dit simpele landje staat meteen de douane op de stoep als ze ruiken dat je PPO in je trekker gooit,want o,o, ze zouden eens wat accijns mislopen.Nee ze kopen liever dure olie uit die apenlanden,dan weten ze in ieder geval dat het geld inderdaad voorgoed pleite is.
    Daar is nederland goed in :geld voor altijd laten verdwijnen!!

  • jordi 1455

    gubbe

    ik betwijfel jouw argumenten, aangezien verwerking en distributie ook brandstof en energie kost. ik ben fel tegen biodiesel omdat het de brokkenprijzen ver opdrukt, je kan beter een alternatieve brandstof maken van een afval product.

  • jordi 1455

    en overgens biodiesel brengt schade aan motoren.

  • Mozes

    Gubbe, als je 100 liter nodig hebt voor een productie van 1600 liter haal je een energierendement van 93,75%. Dit is volkomen onmogelijk!!
    In Brazilië haalt men in de productie van ethanol uit suikerriet een rendement van ongeveer 60%. Suikerriet hoeft maar 1 keer in de 6 jaar gezaaid te worden. Er is dus minimale grondbewerking. Verder is de zonkracht in Brazilië vele malen hoger dan in Nederland waardoor er veel meer koolhydraten gevormd kunnen worden. Gezien de zware grondbewerking die nodig is voor koolzaad en de beperkte zonkracht in Nederland zal het energierendement van biodiesel veel lager moeten liggen dan de 60% in Brazilië.
    Ik heb eerder al van verschillende kanten vernomen dat voor de productie van 1 liter biodiesel 1,2 liter fossiele diesel nodig is.

  • jan10

    Beste Jordi:gewone brandstof kost ook energie aan verwerking en distributie ,dat maakt dus niets uit.Verder snap ik niet dat er geen verplichting is van het vergisten van alle mest voordat het in de grond gestopt word,iedereen heeft zijn mond vol over groen zijn en als ik zie hoeveel energie er verloren gaat is dit enorm .Mischien is de olie nog veel te goedkoop.

  • jordi 1455

    jan10

    omdat het ons melkveehouders bakken met geld gaat kosten.
    overgens is dit op het moment niet economisch haalbaar.
    ze zijn vergeten dat je uit liter biodiesel minder vermogen uit haalt dan een liter diesel.

  • jan10

    De regering zou dit ook moeten ondersteunen,maar ja zo zijn ze hier niet.

  • jordi 1455

    jan10 denk je echt dat de Nederlandse overheid dit gaat ondersteunen?
    ik denk zelf van niet.

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.