Akkerbouw

Nieuws 119 x bekeken

'Suikerbaronnen hielden bijna vrijhandelsverdrag tegen'

Miami - De suikerbaronnen Pepe en Alfy Fanjul uit Florida hebben in de vroege jaren 2000 waarschijnlijk politici in de Dominicaanse Republiek omgekocht om tegen een door de Amerikaanse regering gewenst vrijhandelsverdrag te stemmen.

Dat blijkt uit diplomatieke stukken die zijn gelekt naar klokkenluiderssite WikiLeaks. The Palm Beach Post spoorde de berichten op. De Fanjuls behoren tot de grootste suikerriettelers van Amerika. Ze zijn volgens The Palm Beach Post eigenaar van bijna 63,999 hectare in de “county” Palm Beach alleen, en van nog eens vele duizenden hectares daarbuiten. In de Dominicaanse Republiek zijn de Fanjuls de grootste landeigenaren.

De Fanjuls, ooit naar de VS gekomen als Cubaanse vluchtelingen, waren volgens de diplomatieke stukken ontevreden over het voorstel tot Cafca, een vrijhandelsverdrag tussen de VS, de Dominicaanse Republiek en Centraal Amerika. Het verdrag is overigens in 2004 door alle betrokken overheden aangenomen.

De Amerikaanse ambassadeur in de Dominicaanse Republiek zou op dictatoriale wijze proberen het belang van andere bedrijfstakken dan de landbouw te verdedigen. De Fanjuls verspreidden geruchten over “kwaadaardig optreden” van de Amerikaanse ambassadeur, en kochten advertentieruimte om te wijzen op de nadelen van Cafca.

Eén van de geruchten die werd verspreid, aldus de diplomatieke berichtgeving, was dat de VS de visa van iedereen die tegen Cafca is zou intrekken. Er wonen miljoenen Dominicanen in de VS. Volgens de diplomaten “kochten” de suikerbaronnen nieuwsberichen in de belangrijke Dominicaanse media.

De Fanjuls wisten met een ferme lobby ook een belasting op siroop met een hoog fructosegehalte aangenomen te krijgen op de Dominicaanse Republiek. In 2004 probeerden Amerikaanse diplomaten deze wetgeving vergeefs ongedaan te krijgen.

De Fanjuls gelden als grote donateurs tijdens presidentsverkiezingen. Ze geven aan zowel de Republikeinse als Democratische partij doorgaans meer dan 100.000 dollar per campagne, aldus The Palm Beach Post.

Of registreer je om te kunnen reageren.