Akkerbouw

Nieuws 720 x bekeken

Consument koopt meer geschilde aardappelen

Doetinchem – Lage aardappelprijzen leiden tot een forse groei van de verkoop van ongeschild product.

Dat melden supermarkten los van elkaar. De groei van de afzet gaat niet ten koste van de markt van geschild product in zakjes. De omzet van het diepvriessegment groeit met 7 procent relatief snel.

Winkels spelen in op de prijsgevoelige consument met zeer scherpe acties, zoals vorige week C1000 met een prijs van 10 cent per kilo. Volgens Ed van Venrooij, verantwoordelijk voor de categorie AGF bij keten Hoogvliet, kijken klanten goed naar de prijs die veel lager is dan vorig jaar.
”We hebben 5 kilo liggen voor een euro, daar komen de klanten op af. Het volume voor vuile aardappelen is fors hoger dan 2011.”

Toch lijkt er geen verschuiving, melden beide ketens. De verkoop van gemaksproducten als krieltjes in zakjes is stabiel. ”Dat is ook niet een heel duur product. Klanten kiezen toch voor gemak.”
Het lijkt erop dat de klanten vaker pasta of rijst laten staan voor de goedkopere aardappel. Nu de klant meer thuis eet, groeit de afzet in winkels. Ook dat speelt een rol, denkt Van Venrooij.

Uit cijfers van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI blijkt dat de totale verse aardappelverkoop (geschild en ongeschild) stabiel is. Lagere prijzen worden goedgemaakt door grotere volumes. De verkoop van kant en klaar product groeit met 2,4 procent. Snelste stijger is de diepvriesafdeling, waar de omzet 7 procent groeit door hogere prijzen.

Volgens Peter Kok, manager AGF bij Coop, groeit de verkoop van kleinverpakte ongeschilde aardappelen vooral in het Westen. De groei had sterker kunnen zijn als de winter eerder was ingevallen door de stamppotvraag.

Of registreer je om te kunnen reageren.