Akkerbouw

Nieuws 88 x bekeken

'We moeten werken aan het imago van onze peen'

Emmeloord – De Nederlandse peensector moet aan zijn imago werken om een stap vooruit te maken in de export.

Dat zei Peter Steltenpol, exportmanager bij Best Fresh Group, vandaag op de themadag peen van de Landbouwbeurs Noord en Centraal Nederland (LNCN) in Emmeloord.

”In het buitenland wordt vaak Belgische peen gevraagd, terwijl dat Nederlandse wortelen zijn”, merkt Steltenpol. ”Wat is er mis met onze verkoopmethode? In België doen ze er meer mee, onder meer in de verpakkingswijze.”

Ook het netwerk kan een probleem zijn. ”In Rusland wordt Israëlische peen ingekocht voor hogere prijzen dan Nederlandse peen, omdat veel groothandelaren van Joodse komaf zijn. Er wordt door de vele handelaren uit Azerbeidzjan ook Chinese peen gekocht dat van ver moet komen, maar er nog steeds tiptop uit ziet na de lange reis.”

Na deze constateringen heeft Steltenpol ook tips om het probleem op te lossen. ”De klant wil best meer betalen voor duurdere klasse I. Ze gaan voor kwaliteit. Verder kan op gebied van verpakkingen het product aantrekkelijker worden gemaakt voor de consument. Peen is een prachtig product waarvan we de mogelijkheden nog niet helemaal hebben benut.”

Of registreer je om te kunnen reageren.