Akkerbouw

Nieuws 79 x bekeken

Organisaties vinden soja-keurmerk consumentenbedrog

Amsterdam – Diverse boeren- en milieuorganisaties adviseren supermarkten geen reclame te maken voor soja die geteeld is volgens het label van Roundtable on Responsible Soy (RTRS).

De organisaties noemen het label consumentenbedrog.

Het RTRS-label is in het leven geroepen door het bedrijfsleven om aan te geven dat de gebruikte soja op een duurzame wijze is geteeld. Deelnemers zijn onder meer FrieslandCampina, Albert Heijn, Vion en Unilever.

De bezwaarmakers vinden de criteria van het label zwak. ”De uitbreiding van sojamonoculturen kan gewoon doorgaan, ten koste van kleine boerenbedrijven en ecosystemen. Het grootschalig bespuiten met onkruidverdelgers, met schade aan volksgezondheid en milieu, gaat gewoon door met de RTRS-criteria”, zegt Nina Holland van Corporate Europe Observatory.

Het is niet voor het eerst dat er protestbrieven zijn geschreven over het soja-keurmerk. Ook in België en Duitsland werden bezwaren aangetekend tegen het keurmerk.

De Taskforce Duurzame Soja, aangesloten bij RTRS heeft ook een brief gekregen. ”Het is niet voor het eerst dat er bezwaren zijn. We zouden liever zien dat deze partijen zich aansluiten bij de de RTRS, zodat ze aan tafel meepraten in plaats van aan de zijlijn te roepen over verduurzaming van soja”, aldus Frans Claassen van de taskforce. Hij benadrukt dat de Roundtable tot doel heeft de bulk soja te verduurzamen. ”Daarbij kijken we naar planet, people en profit, zoals naar het middelengebruik, de arbeid en grondrechten. We maken een goede stap, al is het nog niet perfect.

Maar als je heel strenge regels stelt heeft het alleen effect op een nichemarkt, terwijl we juist de bulkproductie willen verduurzamen. En daar hoort ook de GMO-soja bij”, aldus Claassen. Wereldwijd is ongeveer 70 procent van de sojaproductie met genetisch gemodificeerd soja.

Of registreer je om te kunnen reageren.