Akkerbouw

Nieuws 162 x bekeken

Animatiefilmpje over label voor 'verantwoorde soja'

Amsterdam - Een serie maatschappelijke organisaties lanceren een filmpje waarin een label voor verantwoorde soja op de hak wordt genomen door een speurvarken.

Het filmpje is gemaakt door games- en animatieproducent Monkeybizniz, in opdracht van onder andere Friends of the Earth en A Seed.

In het 1 minuut en 30 seconden durende filmpje doet een varken als detective onderzoek naar de herkomst van soja dat een duurzaamheidslogo draagt. Het varken komt er achter dat “groene soja” nauwelijks verschilt van gewone soja. In de animatie zijn logo’s te zien van onder andere FrieslandCampina, Unilever, Coop, Carrefour, Albert Heijn, Monsanto en Colruyt.

In beide gevallen is een overschot aan gif gebruikt. Volgens de maatschappelijke organisaties stelt een nieuw label voor soja niks voor. Het label komt voort uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja, waar supermarkten, agriconcerns en voedingsproducenten aan deelnemen. Europa importeert jaarlijks 34 miljoen ton soja, vooral voor verwerking in veevoer.

Volgens de maatschappelijke organisaties zijn in de criteria voor duurzame soja geen harde afspraken gemaakt over vermindering van pesticidengebruik. De ontbossing wordt volgens hen evenmin adequaat aangepakt, omdat sojavelden nog steeds mogen uitbreiden in gebieden die niet zijn aangemerkt als cruciaal voor het behoud van de biodiversiteit.

Of registreer je om te kunnen reageren.