Akkerbouw

Nieuws 193 x bekeken 2 reacties

Telers moeten leren de markt te bespelen

Bergen op Zoom – Aardappeltelers geven feitelijk de industrie zelf de kans de marktprijs te bepalen. Dat zei directeur Menno Kaan van Agro Trade tijdens een bijeenkomst van de Verenigde Telers Akkerbouw in de Wouwse Tol nabij Bergen op Zoom.

In de praktijk wordt de marktprijs minder bepaald door de beschikbare volumes dan door het spel, aldus Kaan. "We (de akkerbouwers, red) zouden ons minder als concurrenten en meer als collega's moeten opstellen", aldus Kaan. Volgens Kaan hebben de grote fritesfabrieken reeds een groot volume vastgelegd, terwijl ze lang deden alsof er nog weinig behoefte was.

Omdat de prijs tamelijk hoog lag, moest het spel ook hoog gespeeld worden. Uiteindelijk trapten telers in contracten met een veel te lage prijs. "De fabrieken hielden de markt kalm. Dat vind ik knap", aldus Kaan, die telers opriep zichzelf in de fabrieken te verplaatsen. "U zou in hun positie hetzelfde doen.” Als telers een betere prijs willen, moeten ze leren het spel te spelen", aldus Kaan. "Eigenlijk mag je voor de zomer nooit al 40 procent van je productie afgedekt hebben. (–) Wanneer veel minder of geen telers kiezen voor een contract, krijg je een meer levendige markt zoals de markt voor uien."

Op dit moment zijn er volgens Kaan minder vrije aardappelen dan menigeen denkt, maar oproepen tot lang vasthouden wil hij niet. "Ik wil vooral dat men zelf beter gaat nadenken over de markt." Bundeling van volume zou daarbij van belang zijn. Een aardappelteler vroeg aan de eveneens aanwezige ZLTO-voorzitter Hans Huijbers een rol te spelen bij het tot stand brengen van bundeling. "Mijn voorganger heeft hier veel jaren in gestopt", aldus Huijbers. "Dat het moet gebeuren is duidelijk, maar ik weet niet waar het begint. Moet de ZLTO de bundeling opzetten? Ik twijfel."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Stel 80 % van de boeren bubdelen hun krachten bij het aanbod van aardappelen. Wat doet de NMA dan? Ingrijpen en zorgen voor tweespalt. We hebben al deze regelgeving over laten komen, omdat we er wel brood in zagen, concurentie bij onze leveranciers maar dat we nu zelf worden terug gevloten als we 1 zuivelco-op willen maken in Nederland en dat zal ook voor een co-op voor industrie aardappelen gebeuren. Er zullen steeds zoveel aanbieders overblijven, dat er van boeren markt macht geen sprake kan zijn. Prijs overleg in het stamcafé van deze boeren aanbieders zal de NMA onherroepelijk afstraffen.

  • no-profile-image

    Gerald Langerak

    De markt bestaat niet. Het is een geheel van vragers en aanbieders. Als teler/leverancier kies je een aantal afnemers en die bedien je optimaal, in de ogen van de afnemer.. Niet alleen een goed product met een correcte prijs maar ook goede 1 : 1 communicatie en service. Correct en op tijd leveren en het nét even anders doen dan de rest. Het kan echt, kijk maar om je heen. Je moet er wel klaar voor zijn, evenals je bedrijf en de medewerkers. En het zal niet vanzelf gaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.