Akkerbouw

Nieuws 119 x bekeken

Syngenta ziet omzet stijgen door Latijns-Amerikaanse vraag

Bazel – Syngenta heeft het derde kwartaal een omzet geboekt van 2,7 miljard dollar (2 miljard euro), 21 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

De Zwitserse producent van zaaigoed en gewasbeschermingsmiddelen profiteert van een sterke vraag vanuit Latijns-Amerika. Het bedrijf is in de markt voor overname van zaadhuizen.

In Latijns-Amerika, en dan vooral Brazilië en Argentinië, profiteren boeren van relatief goede sojaprijzen. De verwachting dat in de VS minder wordt geproduceerd maakt dat investeringen in de Latijns-Amerikaanse productie juist toenemen. Latijns-Amerika was voor Syngenta vorig jaar al de belangrijkste afzetmarkt voor gewasbeschermingsmiddelen, maar is nu ook de belangrijkste markt voor zaden.

De totale omzet in Latijns-Amerika steeg 27 procent tot 697 miljoen euro. De divisie die vooral in Europa maar ook het Midden-Oosten en Afrika verkoopt, noteert een omzet van 512 miljoen euro. Dat is 22 procent meer dan een jaar geleden. Gecorrigeerd voor wisselkoersschommelingen is de groei in Europa echter de helft lager.

Syngenta zag in het derde kwartaal de omzet aan gewasbeschermingsmiddelen met 23 procent stijgen tot 1,6 miljard euro. De zaaigoedomzet steeg 13 procent tot 362 miljoen euro. In het segment gewasbeschermingsmiddelen steeg de afzet van selectieve herbiciden het hardst met 50 procent, gevolgd door insecticiden, waarvan de omzet met 29 procent steeg.

De zaaigoedomzet steeg met 60 procent in Latijns-Amerika maar daalde in de VS met 27 procent. Bestuursvoorzitter Mike Mack benadrukt dat Syngenta steeds meer ”geïntegreerde oplossingen” biedt aan telers, waarbij dus zowel zaaigoed als gewasbeschermingsmiddelen in één pakket worden aangeboden. Het zaaigoedsegment is nu goed voor 20 procent van de omzet, maar Mack wil het omzetaandeel doen stijgen en kijkt daaroor naar overname van vooral kleine spelers.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.