Akkerbouw

Nieuws 170 x bekeken

Handel geeft bloembollenpromotie in Amerika impuls

Hillegom – Een groep van zeventien Nederlandse handelsbedrijven legt jaarlijks 800.000 euro bij elkaar voor een nieuwe marktstrategie, die de verkoop van bloembollen in de VS en Canada moet stimuleren.

De bloembollenhandelsbedrijven zijn aangesloten bij handelsorganisatie Anthos.

Samen met andere gelden, onder meer van de stichting Internationaal Bloembollen Centrum, komt er jaarlijks 1,4 miljoen vrij voor de promotiecampagne die nog ontwikkeld wordt. Doel is het gebruik van bloembollen door de consument en in de openbare ruimte nieuwe impulsen te geven.
”Dit betreft alle soorten bloembollen, vooral voor de droogverkoop”, licht Henk Westerhof, directeur bij Anthos, toe. ”Het primaire doel is verkoop stimuleren. Dit kan voor de hele keten en dus ook voor de producent een voordelig effect hebben.”
De Verenigde Staten is met een gemiddelde jaarlijkse omzet van 90 miljoen euro de grootste afzetmarkt voor de Nederlandse bloembollensector, terwijl Canada met een exportwaarde van zo’n 20 miljoen euro ook een belangrijke afnemer is. Samen zijn ze verantwoordelijk voor ruim 30 procent van de totale exportwaarde, maar in de laatste jaren stagneert de afzet in Noord-Amerika.
Dat komt deels door de wereldwijde economische recessie en de sterke positie van de euro. Uit grootschalig marktonderzoek blijkt niettemin dat de consument wel veel belangstelling heeft voor bloembollen, maar dat kennis over het assortiment en het gebruik ontbreekt. Hierin kan een reclamecampagne verandering brengen. Daarom heeft Anthos een reclamebureau in de arm genomen.
De bedrijven die voor de financiering zorgdragen vertegenwoordigen zo’n 85 procent van de consumentenverkopen in de Noord-Amerikaanse markt. De inning van de gelden heeft op privaatrechtelijke basis plaats, zonder bijdragen van het Productschap Tuinbouw. ”Dit is historisch voor de sector. Collectiviteit op privaatrechtelijke basis kan en moet. Dit is de toekomst.”

Of registreer je om te kunnen reageren.