Boerenblog

2847 x bekeken 4 reacties

‘Bij aardappelen poten terug in de tijd?’

Wanneer autonoom werkende trekkers in beeld komen, waarom zou je dan nog met een zeer zware pootcombinatie in het land komen?

De ontwikkelingen in de landbouw staan niet stil. Zeker op het gebied van mechanisatie wordt heel wat ontwikkeld. Een van de belangrijkste argumenten voor nieuwe ontwikkeling is toename van de capaciteit. Op zich is dat heel logisch, want we beschikken steeds minder over mensen die capabel zijn om met hightechlandbouwmachines te rijden. Een groot nadeel hiervan is echter dat hierdoor machines steeds zwaarder worden.

De ideale aardappelpootcombinatie

Een mooi voorbeeld van die steeds zwaardere machines is de manier waarop we aardappelen poten. Veel moderne ondernemers zijn op zoek naar de ideale aardappelpootcombinatie. De all-in-one combinatie komt dan al snel in beeld. Het lijkt ideaal: één keer het land berijden en alle voorjaarswerkzaamheden zijn klaar. De grootste trekker op het bedrijf die voorheen in het voorjaar niet in het land mocht komen, krijgt nu ineens een prominente rol. Alle denkbare bewerkingen worden gecombineerd en er verschijnen combinaties waarvan sommige burgers denken dat we een mooie praalwagen voor de carnaval hebben bedacht.

‘Het eigen gewicht van dit soort combinaties kan oplopen tot boven 20 ton, exclusief pootgoed!’

Op verschillende plaatsen is onderzoek gedaan om te ontdekken welke vorm het best is. Vast staat dat het eigen gewicht van dit soort combinaties kan oplopen tot boven 20 ton, exclusief pootgoed! Overigens zijn er maar weinig mensen die zich realiseren hoe zwaar een gangbare pootcombinatie met frontfrees en tankjes van zichzelf al is.

Misschien was oude manier van poten zo gek nog niet?

Wie bij het zien van dergelijke grote machines oppert dat de oudere manier van poten – met een lichte trekker en rotoreg het land klaarmaken, en dan apart poten – misschien zo gek nog niet was, krijgt de reactie: ‘Moet je dat nog willen, dat is toch terug in de tijd?’ Maar je kunt ook redeneren: wat is nu belangrijker, grote capaciteit of een goede aardappelopbrengst en -kwaliteit?

Banden of rupsen

De meest gehoorde uitkomst van vergelijkingen in 2017 is dat het onder droge omstandigheden weinig verschil maakt hoe zwaar een combinatie is of op welke banden of rupsen een trekker staat. Oké, dat kan zo zijn. Maar onderzoek in het nattere voorjaar van 2016 liet opbrengstverschillen tot 15% zien tussen bereden en onbereden.

Welke pootmethode heeft de toekomst?

Grote vraag is nu welk systeem de toekomst heeft. Is dat de ouderwetse manier met een veelal afgeschreven investering, of de moderne combinatie van een paar honderdduizend euro. Een eenduidig antwoord is niet te geven. Belangrijkste factor hierin is, denk ik, de kwaliteit van de ondernemer. Als je de juiste omstandigheden zoals afgelopen voorjaar gebruikt, voldoet een all-in-one-systeem prima, maar bij grotere bedrijven die in de toekomst autonoom gaan rijden, komt de ‘ouderwetse’ manier zeker weer in beeld. Dus in hoeverre is dat dan terug in de tijd?

Laatste reacties

  • Noordam2

    Het fresen en het poten uit elkaar halen gaf bij ons beter werk en meer capaciteit, een blijvertje

  • Jan-Zonderland

    Wanneer je te veel bewerkingen in eens wilt uitvoeren dan loop je de kans dat je compromissen moet sluiten met betrekking tot iedere bewerking op zich. Voor de frees of kopeg zou wat langzamer rijden beter zijn terwijl de pootmachine wel wat harder kan. Daarom snap ik Noordam wel.

  • kees.vermeulen

    juist met gps kun je de rijsporen optimaal benutten en kan er met lichter materiaal beter werk verricht worden. Er wordt dan een goede scheiding gemaakt tussen bereden en onbereden grond en het werk is beter te optimaliseren maar het vraagt wel een andere arbeidsplanning en de investeringen in het zware en dure materiaal is dan onrendabel geweest.

  • G.Kurstjens

    Kees je ziet het goed, voor ons was het bij volledig graanteelt een simpele rekensom.
    Iedere 24 meter een spoor met 0 opbrengst en 23 meter met >10% meeropbrengst. Eindresultaat getal onder de streep verdubbeld. Plus de andere voordelen zoals vaste grond in sporen, minder brandstof, grotere transportwagens met dezelfde trekker. Kan me niet voorstellen dat we met kleine machines zonder CTF zouden gaan werken.

Of registreer je om te kunnen reageren.