Redactieblog

1231 x bekeken 1 reactie

‘Met verse streekproducten is veel meer mogelijk’

Wat de consument vraagt, bieden we aan. Daar zijn we ondernemer genoeg voor. Als dat ‘regio’ is, waarom dan geen regionale handelscentra?

Verse groenten, fruit maar ook kruiden en bloemen uit de ‘regio’ zijn al jaren populair en die populariteit neemt alleen maar toe. Ook de supers zien het belang van vers, ook uit de regio. Als zij goed inkopen en ze halen een hoge omzetsnelheid, dan verdienen ze aan vers verreweg het meeste. De verseilanden worden niet voor niets steeds groter. Soms loop ik in Spanje wel eens bij de Carrefour binnen: grote, vrij dure supermarkten, maar met een verseiland zo groot als een voetbalveld.

De verseilanden worden niet voor niets steeds groter. Soms loop ik in Spanje wel eens bij de Carrefour binnen: grote, vrij dure supermarkten, maar met een verseiland zo groot als een voetbalveld.

Agrarisch Nederland speelt op de vers-trend in

Het is een trend. Natuurlijk wordt er ook door agrarisch Nederland op ingespeeld. Wekelijks kunnen we lezen over initiatieven van collega’s. Variërend van gewone huisverkoop van agrarische producten, het genieten van een zelfgemaakt ijsje tot het geven van kookcursussen, workshops en dergelijke. Laatst stond er een megastand met agrarische producten op de ‘Sail’ in Den Helder. Veel publiek, mooie producten dus reclame voor de sector.

Verse frites uit eigen regio en andere streekproducten

Ook in onze eigen Hoekse Waard zijn al jaren tal van initiatieven. Van de bijzondere aardappel ‘Hoeksche Rooie’ die onze buren op de markt zetten, de inmiddels bekende chips van collega’s, vacuüm verpakte verse frites, de diverse biobedrijven die prachtige producten leveren. Paardenmelk, geitenkaas, noem maar op. Ook de Rotterdamse patatboer die vol inzet op aardappelen uit de regio voor zijn verse patat, geleverd door Novifarm, hoort in dit rijtje. We kunnen trots zijn op onze regio!

‘Vacuüm verpakte verse frites, diverse biobedrijven die prachtige producten leveren, paardenmelk, geitenkaas of de Rotterdamse patatboer die vol inzet op aardappelen uit de regio voor zijn verse patat, geleverd door Novifarm ... We kunnen trots zijn op onze regio!’

Strategie rond streekproducten kan beter

Tijd om achterover te leunen zou je denken. Niets is minder waar. Het kan beter. Het is een illusie om te denken dat de consument de regio rond blijft rijden om her en der zijn boodschappen te doen. Evenmin gaan de supers de boer op om producten op te halen. Maar wij bezorgen een pakket bij u thuis, hoor ik een collega zeggen. Behalve dat het een dure oplossing is, wil een groot deel van de klanten zelf kiezen.

Regionale handelscentra voor streekproducten

Wat kunnen we doen om meer te profiteren van onze verse regioproducten? Wat dacht u van regionale handelscentra, verspreid over het land, waar zowel de consument als de groothandel zijn regioproducten kan kopen. Niet alleen kopen maar natuurlijk ook proeven. Centra die herkenbaar zijn aan een logo, kleur en uitstraling. Kunnen we gelijk een beetje afstand nemen van het onoverzichtelijke oerwoud aan bestaande logo’s.

Ongetwijfeld zullen agrarische bedrijven dan meer diversiteit aan gaan bieden. Wat de consument vraagt bieden we aan, daar zijn we ondernemer genoeg voor. De politiek die duurzaam hoog in het vaandel heeft, kan dan op een centrale plek in een niet te kleine regio (in ons geval 3 eilanden?) vergunning afgeven op een makkelijk te bereiken plaats met veel parkeerruimte. Dan doen wij de rest!

‘Wat kunnen we doen om meer te profiteren van onze verse regioproducten? Wat dacht u van regionale handelscentra, verspreid over het land, waar zowel de consument als de groothandel zijn regioproducten kan kopen. Niet alleen kopen maar natuurlijk ook proeven.’

Eén reactie

  • agrobosbouwer

    Voor de pilots agrobosbouw (zie de Boerderij van 24 juli) gaan we uit van een eigen gesloten keten waar ook regionale handelscentra een rol bij gaan spelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.