<em>Foto: Ronald Hissink</em> AkkerbouwOpinie

‘Klant heeft altijd gelijk, ook bij residuen’

Residu-eisen worden strikter: niet omdat dat voor de gezondheid nodig is, maar omdat consumenten dat eisen, schrijft Martijn Knuivers.

Hoewel voedsel nog nooit zo veilig is geweest, heerst onder consumenten – gevoed door alarmerende berichten van Foodwatch en Greenpeace – het idee dat ons voedsel in de supermarkt meer vervuild is dan ooit. De landbouw en de middelenfabrikanten kunnen uitentreuren – gestaafd door wetenschappelijke onderzoeken – blijven uitleggen dat de hoeveelheden residuen op groenten en fruit onschadelijk zijn voor de volksgezondheid, de consument is daarvoor Oost-Indisch doof. Als de wetenschap beweert dat ‘landbouwgif’ niet schadelijk is, dan deugen die onderzoeken niet, is hun redenatie. Emotie regeert, niet de ratio.

Glyfosaat in Duits bier

Zo was pas in het nieuws dat in Duits bier sporen van glyfosaat zijn aangetroffen. Grote heisa. Vooropgesteld, in bier horen natuurlijk geen sporen van glyfosaat te zitten; maar de volksgezondheid kwam bij lange na niet in gevaar. Wilde de hoeveelheid glyfosaat schadelijk zijn, dan moest je dagelijks 1.000 liter bier drinken.

Maatschappelijke druk

De maatschappelijke druk op glyfosaat is sowieso groot. Diverse politieke partijen willen dat het middel wordt verboden, omdat het volgens bepaalde onderzoeken mogelijk kankerverwekkend is. Volgens onderzoek van het Internationale Instituut voor Kankeronderzoek van wereldvoedselorganisatie WHO, is glyfosaat even kankerverwekkend als eten van rood vlees zoals biefstuk, maar iets minder kankerverwekkend dan het eten van bewerkt vlees als boterhamworst. Diverse politieke partijen roepen nu op om glyfosaat te verbieden, maar niet om boterhamworst te verbieden.

Allergische reactie van consumenten op bestrijdingsmiddelen

Veel akkerbouwers vinden de ‘allergische’ reactie van consumenten op bestrijdingsmiddelen en residuen maar geneuzel. De huidige tijdsgeest is echter dat consumenten überhaupt geen residuen meer willen op hun producten. Daar hebben akkerbouwers voortaan maar mee te dealen. Want de consument is de klant, en de betalende klant heeft altijd gelijk, ook al heeft hij volgens de wetenschap eigenlijk ongelijk. Want wie betaalt, bepaalt.

Beheer
WP Admin