AkkerbouwOpinie

Vervangers van dierlijk eiwit geen bedreiging

Nieuwe ondernemers storten zich op de productie van vervangers van dierlijk eiwit. Dat is geen bedreiging, schrijft columnist Arie Noordam.

Silicon Valley, het kenniscentrum van de IT, heeft zich op plantaardige vervangers van vlees, zuivel en eieren gestort. Onder anderen Bill Gates financiert er bedrijven die zulke producten maken. Volgens Hans Baay, directeur van Varkens in Nood, is die productie een reële en acute concurrent, bedreiging zo u wilt, voor de veehouderij.

Een wereld zonder dieren gehouden voor consumptie is binnen handbereik, schrijft Baay in zijn column op de site Follow the Money. Dat hij zich bij dat schrijven geen zorgen maakt over de veehouders mag duidelijk zijn. Ik zie hem eerder voor me met een grote grijns op zijn gezicht keihard uitroepend YES!

Hypocrisie

Natuurlijk is er niets mis met het maken van vlees-, ei- en melkvervangers uit plantaardig materiaal, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar noem het in ieder geval geen melk, hamburger of ei, want dat is net zo hypocriet als de vegetarische slager, die zich slager noemt!

Kunnen ze melk maken uit planten vraagt u zich af? Bij Muufri hebben ze de chemische structuur van melk ontrafeld. Die bestaat uit zes proteïnen en acht vetzuren. Volgens het bedrijf is via gemodificeerde gistcellen met het DNA van koeien erbij, melk te maken. Dat er in melk nog veel meer zit wordt gemakshalve vergeten.

Columnist Arie Noordam, vennoot in het akkerbouwbedrijf Novifarm in Numansdorp (Z.-H.)

Columnist Arie Noordam, vennoot in het akkerbouwbedrijf Novifarm in Numansdorp (Z.-H.)


Jan Willem Schouten

 

Geen bedreiging

Is bovenstaande een serieuze bedreiging voor de veehouderij en moeten wij als plantentelers nu volop nieuwe kansen zien? Ik denk het niet. Er is markt voor vegetariërs, maar consumenten krijgen juist steeds meer afkeer van gekunstelde producten. De column van Hans Baay speelt handig in op wat organisaties als Varkens in Nood op ons loslaten. Misstanden uitvergroot bij de consument projecteren. Onze insula anterior, een stukje hersens, zet de walging van die beelden om in voorkeur voor in het artikel genoemde producten, het is een bekende strategie.

Eerlijke en lekkere producten

Waar voor ons de uitdaging ligt, is juist de vraag naar eerlijke en lekkere producten. Voor de varkenshouders zit er in de duurdere hammen markt. De Iberico’s en dergelijke. Misschien geen grote markt, maar je zet jezelf wel op de kaart.

Kaas is ook zoiets, we produceren volop kaas, maar de meest bijzondere komen uit Frankrijk. Fout, die moeten we hier maken, ook al is het een kleine markt en misschien verdien je er niet zoveel mee, maar je profileert je als smaakmaker en die winst is veel groter.

Koopmans Blauwe in zilte grond

Er wordt al volop geëxperimenteerd met groenten op zilte grond. Zo ging het verhaal dat in het verleden pootgoed van het aardappelras Koopmans Blauwe (het bestaat nog) naar Frankrijk ging om daar in zilte grond te groeien. Resultaat was een kleine opbrengst met niet zo’n mooie vorm, maar een heel speciale smaak, die ze voor veel geld afzetten als delicatesse bij restaurants, ook in Nederland, onder een Franse naam. Het zou zomaar kunnen, al kan ik het niet bevestigen.

Kortom: uitdagingen genoeg!

Beheer
WP Admin