AkkerbouwOpinie

Uienreclame in NOS journaal

De uiensector weet zich deze week goed te verkopen in Nederland. Zelfs het 8 uur Journaal besteedde maandag aandacht aan deze groente. In een item van anderhalve minuut louter positieve aspecten over de Hollandse ui.

De aandacht voor uien in het 8 uur journaal is een mooie opsteker. Puur reclame, die de sector te danken heeft aan het feit dat de handel veel geld steekt in promotie en onderzoek.

Jaarlijks wordt daaraan zo’n €150.000 uitgegeven. Met succes, want ondanks de aanhoudende Russische boycot weten Nederlandse exporteurs steeds meer uien te verkopen in het buitenland. Met een marktaandeel van 15 procent is de Hollandse uiensector de belangrijkste speler op de wereldwijde exportmarkt.

Inhaalslag

Hoewel de vele regen de start van dit afzetseizoen vertraagde is er eind augustus/begin september een grote inhaalslag gemaakt. In de laatste week van augustus ging bijna 30.000 ton uien de grens over. Daarmee haakt Nederland goed in op de grote vraag die er dit seizoen wereldwijd is. In de EU valt de oogst zo’n 8 procent lager uit, maar Nederland heeft vanwege een 7 procent groter areaal wel een behoorlijke oogst te verkopen.

Afzetkansen invullen

Er zijn voor de Nederlandse ui dit seizoen veel afzetkansen. Het is aan de sector om de vraag goed in te invullen. Daarbij is het van groot belang om de kwaliteit goed in het oog te houden. Vanwege de natte omstandigheden tijdens de oogst zijn er toch wat twijfels over de bewaarbaarheid. Met de juiste aanpak moet de sector voorkomen dat het uienfeestje later dit seizoen wordt bedorven door koprot of andere narigheid.

Beheer
WP Admin