Commentaar

1611 x bekeken 1 reactie

Bulk of specialiteit

Voedselproducenten en supermarkten zijn te veel gericht op verlaging van de kostprijs. De trend in de maatschappij is eerder omgekeerd.

De akkerbouw produceert veelal bulkproduct en denkt vaak in bulk, in aantal tonnen product. De sector is ook zo ingericht, zowel het akkerbouwbedrijf als de gehele keten.

Op dit moment ondervinden we daar ook nadelen van. Door bulkproductie en wegvallende 
beschermende maatregelen in de markt, voelen we sterker de invloed van de wereldmarkt. Op zich is direct gevoel hebben bij de markt gezond. Maar dit betekent ook meer meebewegen met de markt.

Door allerlei invloeden beweegt de prijs op de wereldmarkt. Op dit moment bevindt deze zich in een dal. Onverklaarbaar op het eerste gezicht, omdat de wereldbevolking groeit en er veel vraag is naar voedsel. Maar de markt wordt beïnvloed door allerlei geopolitieke zaken. Blijft de Oekraïne wel of niet in oorlog, opent Rusland wel of niet de grenzen, is er wel of geen droogte in Amerika en ga zo maar door. Hierdoor fluctueert de markt enorm.

De akkerbouw is echter minder gewend aan werken met zulke grote fluctuaties en directe invloeden van de wereldmarkt. De vraag is daarom of de toekomstige bulkproductie sterk afhankelijk van de wereldmarkt is.

Wellicht is het goed na te gaan of er andere systemen zijn van vermarkting en afzet van akkerbouwproducten.

Voedselproducenten en supermarkten zijn te veel gericht op het productieproces en verlaging van de kostprijs.

De trend in de maatschappij is eerder omgekeerd. Kijk naar de consument en het eindproduct dat hij wenst en pas daarop de grondstoffen en het productieproces aan. Bij groenten is dat al langer zo, bij graan en aardappelen begint dat te komen, bijvoorbeeld met gekleurde aardappelen; een exclusief product.

In Denemarken wordt brood gebakken van lokaal geteeld graan, de trend ‘local for local’ breekt daar ook in akkerbouwgewassen door. Die trend zet ongetwijfeld door, omdat consumenten willen weten waar hun voedsel is geproduceerd en of het veilig is. Een kans voor akkerbouwers hierop in te spelen.
Bij bulkproductie wordt de creativiteit onvoldoende benut. Deze is bovendien alleen gericht op verlaging van de kostprijs, terwijl met wat creativiteit veel meer is te bereiken. Focus op de consument en wordt daardoor minder afhankelijk van de wereldmarkt. Gelukkig breken de eerste initiatieven door; een nieuw opgericht coöperatie die rechtstreeks levert aan regionale keukens, was onlangs in het nieuws.

De toekomst ligt voor de Nederlandse akkerbouw dan ook meer in specialiteiten en uitgangsmateriaal. Om die omslag nog beter te kunnen maken moeten telers meer samenwerken met koks, bakkers en veredelaars. Dit biedt kansen voor specialiteiten en ‘local for local’.

Tot slot: er zijn ook andere manieren om risico’s van de prijsfluctuaties op te vangen. Dit kan door risico’s in te dekken op de termijnmarkt. Het is nog steeds een groot raadsel waarom er geen termijnmarkt is voor uien, het gewas met de grootste prijsfluctuaties. Wie durft het aan om hiermee te starten?

 

Jacco van der Wekken, directeur van DLV Plant

Eén reactie

  • John*

    je bent boer geworden om alle mensen te voeden maar je verdient pas geld als er tekorten zijn. en dus je werk niet goed doet...voldoende en veilig voedsel is hier een gewoonte geworden en de basis van de economische groei een beetje meer waardering voor de boeren mag er wel komen of we moeten deze boodschap beter uitdragen..

Of registreer je om te kunnen reageren.