Commentaar

2183 x bekeken 1 reactie

Aardappelgigant

De frietkot is bijna uit het straatbeeld verdwenen. Her en der staat er nog een waarvan de uitbater de aardappelen zelf schilt, snijdt, voor- en afbakt.

In De Saks in Arnhem-Noord hangt nog die nostalgische sfeer van de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw. De eigenaresse is de hele dag in de weer met aardappelen. Een pluk haar hangt in het gezicht. De schort zit vol vetvlekken. Zij heeft een eigen klantenkring.

De fritestenten heten nu cafetaria, frietaria of frietopia. De klant beseft het niet, maar achter de portie frites zit een keiharde werkelijkheid waarin gestreden wordt om tienden van centen per kilo aardappel. Voor de Nederlandse aardappelteelt is die fritesmarkt van levensbelang.

Aan de wieg van die aardappelverwerking stonden 32 telers uit Keppel. Zij richtten in 1962 de Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken (Aviko) op. De productie kreeg in 1973 een boost toen de fabriek verse frites ging invriezen. Het bedrijf, inmiddels volle dochter van bietencoöperatie Cosun, is uitgegroeid tot een wereldconcern. Het verwerkt 1,7 miljoen ton aardappelen per jaar. Op de wereldranglijst staat het vierde, na drie Amerikaans gevestigde bedrijven.

Vandaag viert Aviko een feestje. Het bedrijf mag trots zijn op de prestatie. Maar de resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. De concurrentie is moordend op de aardappelmarkt. Illustratief is dat op een electronische 'marktplaats' in Londen tot 3 seconden vóór het sluiten van de inschrijftermijn nog een tiental inschrijvingen binnenkomen. De een nog scherper dan de ander.

De Europese markt voor aardappelen is ook verzadigd. Volgens Aviko-directeur Martin van de Ven zijn bedrijven op overnamepad om toch te blijven groeien. En Aviko wil daar een leidende rol in spelen, zegt hij. Waarschijnlijk zullen de wat kleinere, veelal familiebedrijfjes in België en Duitsland de eerste slachtoffers zijn.

Er is meer nodig om het hoofd boven water te houden. De fritesproductie is een bulkmarkt geworden. Er is meer geld te verdienen met speciale producten. Aviko haalt inmiddels eenderde van de afzet bij de Nederlandse retail uit Rösti, bolletjes, dobbelsteentjes, etcetera. En er komen weer nieuwe producten aan, belooft Van der Ven. Misschien wel linkend naar de nostalgie, maar met een heiharde achtergrond.

Eén reactie

  • agratax2

    Wat er ook op de markt komt aan exotische pieper gerechten, de menselijke maag zal een keer vol zijn. Ik bedoel het is de vraag of al deze product vernieuwing de boer meer afzet oplevert of een betere prijs. Ik vrees dat de (over)volle markt niet wordt weggenomen door mooiere gerechten.

Of registreer je om te kunnen reageren.