Boerenblog

19143 x bekeken 20 reactieslaatste update:6 mrt 2012

Per trekker emigreren naar Canada (2)

Het avontuur van de geëmigreerde melkveehouder Eduard Bomers heeft twee weken vertraging opgelopen. Het vertrek van de boot, waarmee de Fendt 936 van Antwerpen naar Halifax wordt verscheept, is mede door de stakingen in de haven twee keer uitgesteld. Bomers hoopt dat hij vrijdag 9 maart zijn weg vanuit Halifax naar Saskatchewan kan vervolgen.

Als het goed is komt de trekker donderdag aan in Halifax. Nadat de trekker de douane is gepasseerd hoopt Eduard Bomers samen met zijn vrienden Jacob Weijers en Henk de Velde op vrijdag 9 maart te beginnen aan de ruim 4.000 kilometer lange trekkerrit naar Saskatchewan. De vrienden doorkruisen vijf provincies en twee tijdzones voordat zij aankomen op het akkerbouwbedrijf waar Bomers enkele weken geleden is neergestreken.

„Eduard is de afgelopen weken druk geweest met het op peil krijgen van zijn machinepark. Hij heeft onder meer een maaidorser en een spuit gekocht. Daarnaast is hij op zoek gegaan naar een boekhouder en heeft hij gekeken waar hij zaaigoed en kunstmest moet halen”, vertelt Henk de Velde, die woensdag 8 maart vanaf Schiphol naar Halifax vliegt.
„Eduard rijdt deze week in zijn Dodge naar Toronto om Jacob Weijers op te pikken. Zij rijden samen naar Halifax, waar ik hen woensdagavond hoop te treffen.”

Om in zijn pas gekochte Dodge te mogen rijden moest Bomers zijn Canadese autorijbewijs halen. „In die auto kon hij enkel in Saskatchewan verzekerd rondrijden. Anders had hij op zijn Nederlandse rijbewijs een auto moeten huren”, vertelt De Velde.


Rasoptimist
„Eduard is een rasoptimist”, zo omschrijft De Velde, „die denkt dat-iej in tien dagen van Halifax naar Saskatchewan kan rijden. Dat wordt een hels karwei. Het is nu in Canada maar tien uur per dag licht. De trekker kan maximaal 65 kilometer per uur rijden, maar dat is natuurlijk niet de gemiddelde snelheid. Ook de sneeuw kan van invloed zijn op de snelheid.”


Bomers, Weijers en De Velde rijden via het stedelijk gebied rond Quebec naar Montreal, waar ze huisraad van Bomers oppikken. Ze blijven in Canada en rijden dus niet door de VS naar de plaats van bestemming. „We hebben geen zin in extra plichtplegingen bij de grens, vandaar dat we ten noorden blijven van de grote Noord-Amerikaanse meren.”

De Velde blijft zelf drie weken in Canada. De eerste twee weken van zijn verblijf denkt hij nodig te hebben voor de lange trekkerrit, in de resterende tijd wil hij Bomers helpen op diens akkerbouwbedrijf. Zo moeten enkele gekochte machines nog worden opgehaald. De Velde wil daarnaast graag de 700 hectare bij het bedrijf verkennen. Hij is benieuwd naar de kwaliteit van de grond.  „Ik heb er zin in. Zo’n trip maak je natuurlijk niet ieder jaar.”


Binnenkort meer over de lange trekkerrit die de drie vrienden voor de boeg hebben. De vrienden houden een website bij over hun avontuur. Die is hier te bekijken. Lees hier de eerdere blog over de emigratie per trekker.

Laatste reacties

  • Willem1962

    Even diegene die dit stukje geschreven heeft aan de mouwen trekken, het is niet 'staten' in Canada maar 'provincies'.
    Ik weet het, klein detail, maar wil wel even rechtgezet hebben :D

  • pete

    voor de rit quebec montreal raad ik je de route 138 aan die gaat van een stad naar de andere en als je soms problemen hebt kunt je me bellen 1 819 697 5344 want hier in quebec spreeken ze frans en doen geen moeite om een andere taal te verstaan ik woon hier in maskinongé midden in quebec aan de noord kant van de st laurence river

  • henrimiddelveld

    In het eerste gedeelte van de blog werd er ook al gesproken over de 'staat Saskatchewan' (...)

  • ronald73

    Zou je niet beter het bedrijf gaan verkennen voordat je het gekocht heb in plaats van daarna?

  • Vera Wijnveen

    @Ronald73; allicht heeft Boomers het bedrijf eerst verkend. In de blog staat dat De Velde, die 3 weken in Canada is, een week de tijd heeft het bedrijf te verkennen!

  • hobbyboer

    tien dagen?????? pak weg 3000KM en dat is de korste weg. in Quebec en Ontario mag je niet op de snelweg als je langzamer dan 80km rijd. dus het wordt de lange weg. als je een parkeer plek nodig hebt, hier is er een, afrit 433 in NB Salisbury Irving bigstop rij 1.5 noord, boerderij met drie silo's een wereld aan ruimte.

  • Tjipke

    he Eduard and gang wat een leuk idee
    wij wonen nu 7 jaar in Nova Scotia
    alhoewel we op een uur van halifax zitten zijn jullie altijd welkom om een bakje te
    doen we zitten op de route naar Truro en weet dat in de streek van halifax tot Truro heel wat Nederlanders wonen
    Ons adres is Altonroad 3945 BON2JO IN Alton
    tussen Stewiacke en Brookfield
    succes met de trip en misschien tot ziens
    ps central equipment is net dealer geworden voor Fendt en zit in truro

    Tjipke Zijlstra

  • agropak

    hoop lawaai maar waar blijf het vervolg? of gaat het toch niet zo makkelijk ????

  • Niccilee

    Weer een maand later................ zijn ze verdwaald?????

  • agratax1

    Agropak. Ik ga woensdag op zoek naar deze gasten, zal het kust gebied en Quebeck uitkammen.

  • Zuperboer

    Wanneer komt er weer een reportage over deze interessante onderneming. Misschien een mooi tripje voor de heren redacteuren?

  • Bison

    Ik had die trekker maar in Holland gelaten( trekkers zat hier) of hem aan de haven op transport gezet.
    10 dagen zitten wippen in een trekker over die dooie praire is weinig gein en als hij brokken krijgt zit ie met de gebakken peren, zeker als hij in de buurt van Thunder bay is.Weinig fendt dealers te vinden in Canada.
    Als hij aangekomen is ie waarschijnlijk gelijk aan nieuwe banden toe..tel uit je winst.
    Het zal hem wel ruiten kosten ook op die grindwegen.

  • pieter p

    We zijn alweer een tijdje verder, we horen niets meer

  • agratax2

    pieter p Ik heb de kustprovincies tot Ottawa uitgekamd maar geen Fendt gezien wel andere blogger ontmoet.Fendt was vermoedelijk al verder of verdwaald in de bossen en aansluitende vlaktes. Ik acht de kans groter dat onze vriend zijn handen vol heeft gehad en nog heeft aan zijn nieuwe bedrijf en dus geen tijd voor een blog heeft. De transport ploeg is vermoedelijk totaal afgeknapt in de kale eindeloze vlaktes van de far west en zet ons vervolg verhaal niet meer zitten.

  • Bison

    Ik zou niet weten waarom hij geen tijd zou hebben voor zijn blog of hij moet in winterslaap zijn.Akkerbouwers hebben niet zo veel te doen in de winter hier.
    Mischien is ie in een snowstorm verzijld en zit hij in een ditch onder een snowdrift en dan vinden ze hem pas over 3 maanden als de dooi inzet.
    Een trip over die dooie prairie is now niet bepaald erg exiting om over naar huis te schrijven.
    Ik heb 30 jaar geleden ook een trip gemaakt van zuid ontario naar western Alberta in een oude U-haul 3 ton truck met een ovaal voorwiel en slechte remmen,hobberde hop - hobberde hop voor 4 duizend km.LOL

  • agratax2

    Bison. Ik kan met je mee voelen ik ben net terug uit Midden Siberië. Het was er wit en koud, - 40 C in de nacht. De ramen van de VW bus waren niet vrij van ijs te houden, alleen de chauffeur had ijsvrij uitzicht. Vliegen alleen mogelijk na ijsvrij maken van het toestel.

  • Bison

    Agratax,met een zo'n kut VW busje in de winter in siberie!!,hebben ze daar niks beters of had je soms zelfmoord plannen?
    Als dat koekblik de geest geeft vries je binnen een half uur zo stijf als een deur.
    Ik weet goed hoe -40 aanvoelt,..hebben wij hier ook bij tijd en wijle.
    tot -57 heb ik hier ook meegemaakt.
    Kouder dan -30 en ik blijf fijn thuis.

  • agratax2

    Bison Thuis blijven bij min 30 C mijn idee maar als je je vliegtuig moet halen dan heb je weinig keus, ben je afhankelijk van je gastheer. Ik zit nu alweer in een (veel) te warm Nederland, zou hier graag een witte winter hebben met Elfsteden weer.

  • boerke brabant

    hoe is het nu met de rit ?

  • Zuperboer

    Boerderij redactie tijd voor een reisje naar CANADA op zoek naar dit verloren schaap!

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.