Boerenblog

4441 x bekeken 1 reactielaatste update:6 mrt 2012

Per trekker emigreren naar Canada (1)

Melkveehouder Eduard Bomers stopte zijn bedrijf in Eesveen (Ov.) om akkerbouwer te worden in Canada. Samen met kameraden Jacob Weijer en Henk de Velde houdt hij een weblog bij over zijn emigratie. Bijzonder is dat Bomers zijn Fendt 936 meeneemt naar Canada. De trekker wordt verscheept vanuit de Antwerpse haven. Bomers en Weijer rijden de trekker zelf naar Antwerpen.

Het is vrijdag 20 januari. Vandaag is de dag dat we de Fendt 936 naar de Antwerpse haven rijden. Na weken van voorbereiding is dit het eerste deel van de emigratie van Eduard Bomers. Om vier uur ’s ochtends vertrekt hij met de trekker naar Antwerpen. Ik (Jacob Weijer) rijd in een auto achter hem aan. Vanaf de grensovergang in Baarle-Nassau is het andersom, ik in de trekker en Eduard in de volgauto.

Smalle wegen

De rit verloopt voorspoedig. Met een gangetje van 60 kilometer per uur rijden we over de wegen. Die zijn smal in België, wat het rijden op de Fendt 936 tot een uitdaging maakt. Onderweg moeten we stoppen voor een algemene verkeerscontrole. Gelukkig hebben we een grensverkeerkenteken op de trekker en zijn alle papieren in orde. We leggen uit wat ons doel is en mogen verder rijden.

Trams en trolleybussen?

Tot Antwerpen gaat alles goed. Wanneer ik steeds meer trams en trolleybussen voorbij zie komen, voel ik echter enige argwaan. Hebben we wel het goede adres ingetypt in de tomtom? Nee dus. We koersen rechtstreeks af op het stadscentrum van Antwerpen en zijn ruim 30 kilometer verwijderd van de haven. Daar staan we dan, met een grote Fendt in de binnenstad van de tweede stad van België. Natuurlijk trekken we het nodige bekijks. We kunnen er om lachen en stellen de navigatie opnieuw in.

Vertrek op 8 februari

Na een rit van negen uur komen we uiteindelijk aan in de haven. We hebben een uur vertraging opgelopen. Na even zoeken vinden we het kantoor van de rederij. Om het zeetransport van de Fendt goedkoper te maken, korten we de trekstang van de trailer iets in. De trekker blijft ruim twee weken in de haven staan, voordat de boot op 8 februari vertrekt.

4.000 kilometer in acht dagen

De boottocht duurt anderhalve week. Op 19 februari moet de Fendt aankomen in het Canadese Halifax. Omdat het een paar dagen duurt om de trekker door de douane te krijgen, verwachten we op 22 februari onze weg vanuit Halifax te kunnen vervolgen. Daar vandaan is het nog zo’n 4.000 kilometer naar het bedrijf van Eduard in de staat Saskatchewan. Dat moet op de Fendt in acht dagen lukken. We willen niet overhaasten en hebben er twee weken voor uitgetrokken. Met de trekker moeten we ook nog langs Montreal. Daar pikken we Eduards huisraad op. Deze spullen mochten helaas niet mee in de trailer en worden afzonderlijk vervoerd.

 

Nadat we de trekker in Antwerpen hebben afgeleverd, rijden we ’s middags in de auto terug naar Nederland. ’s Avonds kijken we naar de reportage die RTV Oost over onze trekkerrit heeft gemaakt. De volgende dag gaan we beide naar Schiphol. Eduard vliegt naar zijn nieuwe thuisland Canada. Ik ga voor privézaken naar Texas. Binnenkort zien we elkaar weer in Halifax, voor de trekkerrit naar Eduards bedrijf.

 

Binnenkort een nieuwe blog over het vervolg van onze reis. Bekijk hier de website.

Foto

Eén reactie

  • telefoon

    Ik vind dit toch wel een hele uitdaging om met de trekker naar canada te gaan
    keer eens wat anders dan met het vliegtuig.
    veel succes tot schrijfs in de boerderij, ik blijf dit aandachtig volgen.
    vriendelijke groet bert

Of registreer je om te kunnen reageren.