472 x bekeken

Matiging van vleesconsumptie is gezond en duurzaam

Wen maar alvast aan het idee dat we minder vlees en kaas en meer plantaardige producten moeten gaan eten, schrijft Corné van Dooren van het Voedingscentrum.

Als het dier een ding is, dan is het voor de meeste mannen een lekker ding. Vlees geeft een associatie met mannelijk, stoer en levensgenieter. Echte mannen barbecueën en eten biefstuk.

En met ’Melk moet, melk doet je goed’, ’Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’, ’Een ei hoort erbij’ en ’Van vis krijg je nooit genoeg’ is de consument de afgelopen decennia aangespoord de consumptie van dierlijke producten flink op te schroeven. Geen wonder dat de consument denkt dat hij niet zonder vlees kan en de consumptie sinds de jaren 50 verdubbeld is.

Rood is risico
Vlees(waren) en zuivel(pro-ducten) zijn in de voeding belangrijke bronnen van verzadigd vet en zout. Stoffen waarvan de Gezondheidsraad adviseert de inname te beperken. Bovendien zijn er aanwijzingen dat de consumptie van veel rood vlees een risicofactor is voor darmkanker. De Raad adviseert vooral veel plantaardige producten te eten: groente, fruit en volkoren graanproducten.

Het is een misverstand dat het Voedingscentrum per dag 125 gram vlees aanbeveelt voor mannen. De aanbeveling betreft de hele groep eiwitrijke producten, inclusief vleeswaren, vis, ei en vleesvervangers. Trekken we hier de adviezen voor vis en ei af (2 porties vis per week en 3 eieren), dan blijft er ongeveer 60 tot 75 gram voor vlees over. De huidige consumptie van circa 140 gram vlees ligt beduidend hoger.

De Popeye-paradox
De aanbeveling voor het eten van vlees, kip, ei en vleesvervangers is voornamelijk gebaseerd op de noodzaak om voldoende ijzer en B-vitamines binnen te krijgen. Een ander misverstand is dat we vlees nodig hebben voor het eiwit. Zonder vlees te eten, halen we voldoende eiwit uit brood, granen, noten, peulvruchten en melk.

IJzer is wel een knelpunt. Hoewel er evenveel ijzer zit in donkergroene groenten als in varkensvlees, is het zo dat ijzer uit vlees veel beter opgenomen wordt dan ijzer uit planten. Aan de andere kant voldoen de meeste kant-en-klare vleesvervangers, noten en peulvruchten aan de vleesvervangerscriteria voor ijzer en vitamine B1. Het gaat er dus om een goed alternatief te kiezen.

Toekomst
Het overheidsbeleid legt in de Nota duurzaam voedsel het accent op de verduurzaming van de consumptie van dierlijke producten en duurzame alternatieven daarvoor. Recent onderzoek laat zien dat eten volgens de ’Schijf van vijf’, of half vegetarisch eten, niet alleen een gezondheids-, maar ook een aanzienlijke duurzaamheidswinst opleveren.

De Gezondheidsraad is hierover een advies aan het voorbereiden. Als Voedingscentrum zullen we dit advies toepassen in de voorlichting. Wij verwachten dat we geleidelijk eraan moeten wennen om meer plantaardige producten en minder vlees en kaas te gaan eten.

Corné van Dooren is kennisspecialist duurzaam eten bij het Voedingscentrum. Hij was deze week een van de sprekers op een bijeenkomst over veehouderij en vleesconsumptie in Leiden.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.