Boerenblog

308 x bekeken 4 reacties

Burgemeester wordt petroleumboer

Ik koop altijd kwaliteitsbrandstoffen van Shell en het Hongaarse nationale merk Mol. Maar zelfs daarmee kwam ik bedrogen uit.

In de ons omringende dorpen heerst een echte dorpspolitiek, zoals we die 40 jaar geleden in België ook kenden. De plaatselijk herenboer is burgemeester of oefent een wethoudersschap uit. De notabelen hebben allemaal iets in de pap te brokkelen in het lokale bestuur. In het dorpje net naast ons heeft de plaatselijk burgemeester een eigen bouwbedrijf. Dat wordt keer op keer duidelijk zodra iets gebouwd kan worden met EU-subsidies. Dan wordt alles op alles gezet om een project maar mogelijk te maken. In dat buurdorpje wordt dan ook van de meest onmogelijke megaprojecten gedroomd. Gelukkig is de laatste droom, de bouw van een wellness-stad, vervlogen.

Drogen op dieselolie

De heer des dorps heeft nu geïnvesteerd in een nieuw Mol-tankstation. Ik had al enkele malen het plan opgevat er met onze Caddy’s te gaan tanken, maar elke keer kwam er iets tussen. Afgelopen donderdag (19 januari) ben ik er voor het eerst geweest om snel onze vaten te vullen, zodat we de voorlaatste charge mais konden drogen. Woensdag draaide de droger ook al, op diesel van Shell. Het drogen gaat voorspoedig, we zijn er reuzeblij mee dat de droogkosten nu maar half zo hoog zijn als begin december. De vorst en harde ventilatie hebben hun natuurlijke droogwerk uitstekend gedaan.

Vreemde rook uit de brander

Toen we donderdag de brander van de droger enkele minuten aan hadden, wisten we niet wat we zagen. In plaats van grijswitte waterdamp gingen grijszwarte wolken wel 30 meter hoog. Onbegrijpelijk. We hebben eerder wel eens problemen gehad mee de mazoutverbranding, maar dat ging heel anders. Er was toen onverbrande mazout (stookolie; red.) in de mais gespoten. Dat irriteerde de ogen en de mais stonk naar diesel. Die charge hebben we destijds vernietigd.

Graan werd zwart, maar bleef fris

Maar nu was het toch iets heel anders. Geen oogirritaties, geen mazoutgeur maar een frisse graandrogerijgeur. Wat raadselachtig was: het graan was erg donker geworden. Wreef je het even in de handen dan kwam het goudgele kleurtje terug. En als je het donkere graan in de mond stak, dan smaakte het ook niet anders.
We hebben uiteindelijk die 10 ton mais apart gehouden en twee maal de kuiser laten passeren. Daardoor verdween de zwarte stof geheel.
Voor de laatse charge schakelde ik snel weer over op Shell-diesel. De brander in gang en wat denk je? Direct ging weer een mooie witte dampwolk de lucht in en het goudgele kleurtje verscheen weer bij het controleluikje.

Toch Oekraïense diesel gehad

Het raadsel werd almaar groter. De oplossing kwam snel boven. Via iemand die van het reilen en zeilen in het nabijgelegen dorp op de hoogte is, vernamen we dat mijnheer de burgemeester zijn brandstoffen inporteert uit Oekraïne en verkoopt onder de vlag van Mol. Naar verluidt zouden ook al benzinerijders met problemen kampen.

Onrustig op de straat

Door deze affaire snappen we nu ook beter wat al maanden gaande is in onze straat. We wonen aan een weg die evenwijdig loopt aan autobaan M3, net op een provinciegrenspunt. Dat betekent dat er haast nooit politiecontrole in onze straat is. De chauffeurs van een groot Oekraïens transportbedrijf rijden de laatste maanden onze straat plat. Onlangs zat er bijna een tegen onze inrijpoort. We vroegen ons al af wat al die trucks hier te zoeken hadden. Daar zijn we nu achter. De heren laten blijkbaar zonder scrupules hun tanks leegzuigen door Hongaren.
Dit is ook de reden waarom ik nooit goedkope diesel wil inslaan. Als je een keer van die Oekraïense rommel of ander derderangsspul krijgt, gaat je ganse motorenpark eraan.

Ook foute diesel in België

Dit is natuurlijk iets van alle tijden. Een van de grootse mafiosi uit onze streek in Belgie startte ooit eens met anderen een brandstoffenhandel. De tractoren van de boeren die er voor een prikje diesel hadden gekocht, rookten als stoomlocomotieven.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    onno

    Inderdaad russische diesel gehad.. Mol is zover als ik weet Lukoil.. Heb al eens zoiets gehad op een van mijn begleidings bedrijven in Slovakia.. 10 trekkers in het veld, 7 stoppen binnen het half uur na het tanken...Leer je van achteruit bidden

  • no-profile-image

    Jeroen

    lukoil is juist goed iedergeval wij reden in Rusland er altijd mee, aangezien het de beste quality was.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    ''De vlag dekt niet altijd de lading''. In PL komt dat ook voor, het heeft mij ook al enkele branstof-pompen gekost.

  • no-profile-image

    Patrick

    Lukoil heeft in Hongarije JET overgenomen. Mol is een typisch Hongaars bedrijf die een eigen raffinaderij heeft in hongarije. Het gaat er hem enkel om dat inderdaad de vlag de lading niet dekt .
    Betekend dat die MOL niet staat voor gegarandeerde MOL diesel.
    Ik tank ook veel bij een naamloze pomp die zich laat vullen door MOL en geloof mij niets aan de hand .
    Maar dat van dat leegzuigen van ukrainse vrachtwagens , dat is iets hilarisch bestelwagens vertreken met hun bladveren ingedrukt gevuld mee diesel.

Of registreer je om te kunnen reageren.