Boerenblog

814 x bekeken 15 reacties

Combinechauffeurs in staking

Het maisseizoen 2010 is er een dat me nog lang zal heugen: topopbrengst, topprijzen en combinechauffeurs die niet willen luisteren.

We hebben al een jaar of vier een zéér goede loonwerker. De man heeft zes New Holland TX-combines die perfect hun werk doen. De loonwerker zelf probeert ook altijd zijn beloftes gestand te doen. Dat het met de chauffeurs wel eens mis gaat, is de enige domper.
Dit jaar was het helemaal een drama met die chauffeurs. Het zijn van die mannen die rijtje af, rijtje aan werken. Daar is op zich niks mis mee. Maar bij uitzonderlijke situaties tonen ze geen enkel initiatief. Zij weten immers alles het best, want zij zijn de chauffeurs.

Vastgereden in het enige natte stukje mais

Als je dan met broers, een eeneiige tweeling, te doen hebt, loopt het dubbel fout. Want wat de ene verkeerd doet, doet de andere ook fout. Deze broers waren dit seizoen al enkele keren ’tegen mijn hielen gereden’. Ze willen nooit naar me luisteren, met alle resultaten van dien. Zo ook toen ik ze wees waar dit jaar de enige natte plek in mijn percelen zit. Ze zeiden: „We hoeven je uitleg niet, wij weten het beter.” Ik waarschuwde ze nog: “Als jullie jezelf vastrijden, trek ik jullie er echt niet uit.” Dus wat gebeurt er? Met overvolle graantank gaan ze het natte plekje in, met alle gevolgen van dien. Ik heb ze er niet uitgetrokken, het was een prachtig gezicht hoe die twee sukkels probeerden om met de ene combine de andere uit het sop te trekken.

Ook nog eens zonder diesel

Maar dat was nog maar het begin. Het liep pas echt goed fout toen ze vlug een halfvolle wagen die uit onze graanopslag kwam, moesten bijvullen. Ze hadden de boodschap een veld (32,5 hectare die ze goed kennen) aan een bepaalde kant te beginnen. Maar nee, ze startten aan de andere kant. Toen de ene een tank vol had, zat hij tot woede van zijn baas zonder diesel. Ze moesten dus even vlug het veld verlaten om in een stille weg te gaan lossen. Ook dat wilden ze niet doen. Het resultaat: twee combines stil. De een zonder stookolie en de ander die het land niet afwilde. De heren staakten!

Baas erbij

Uiteindelijk is de baas erbij gekomen. Die heeft het stuur van zijn eigen combines in handen genomen en hij heeft die combines een voor een laten lossen op de straat. Het combinen startte om negen uur. Rond de middag waren ze nog nergens. Zelfs de eerste kopakker was nog niet af.

Nog meer ellende

Toen ze eenmaal toch goed op dreef waren, zaten de twee chauffeurs bij elkaar (want de ene stond toch al stil met een breuk) in een combine gezellig een praatje te maken. Dat leidt af natuurlijk. De heren vlogen frontaal met de maisbek op de controleregistratiepaal van de gasleiding, met alle gevolgen van dien. De ene maisdorser stond al met een breuk werkeloos, nu de ander ook. En natuurlijk was ik fout volgens de heren, want ik had maar 2 tot 3 meter afstand van die paal moeten houden bij het zaaien van de mais....
Het resultaat van het werken met zulke shit-chauffeurs is dat het vandaag, zaterdag 27 november, sneeuwt en dat het laatste maisperceel er nog staat. Nee, het loopt goed fout met dit land. De Hongaarse economie zit in het slop en je ziet meer en meer dat dit de bevolking initiatiefloos maakt. Alles gaat wanordelijk, zonder stijl. En het personeel wordt de baas. Geloof mij, een gevaarlijke situatie.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ron

    Kom op Patrick, niet klagen, je wilt toch niet zeggen dat je verrast bent door de manier van werken? Na zoveel jaar weet jij ook wel hoe creatief het oost-europees personeel kan zijn.

  • no-profile-image

    W.A

    Ik dacht dat alleen bij ons zo ging.... Met geld is alles te koop,....maar dat is waar die lui dus waarschijlijk op uit waren. Een kleinen toeslag op het loon van hun baas. De vraag is alleen,hoe hier mee om te gaan? Als je er één keer aan begint kom je er nooit weer vanaf. Beste is eigen machines en zo'n knuppel dan op straat gooien!

  • no-profile-image

    onno

    Ik ken dat ja... Soms wil je ze wel kielhalen..Neemt niet weg dat het sneu genoeg is buitengewoon irritant. Succes met de laatste 'restjes'

  • no-profile-image

    Patrick

    Als je hier groot word in gelijk wat dan werk je als baas voor je personeel ben je dan reuze in bv akkerbbouw dan wat je verdient rijden die Hongaren met je materiaal kapot.
    Eigen combines aan 17000 ft/ ha nooit dat zou nog stommer zijn je kan geen 2 sturen te gelijk nemen.
    Dit land klapt helemaal toe , zonet het toppunt meegemaakt .
    Na 17 jaar eigen kassiersters en secretaressen te hebben gehad ben ik dacht ik toch wel in de weet hoe het loopt.
    Toppunt nu groot deel van de mais(die met +22% vocht) verkocht aan Darazs in Jasbereny .
    Ik ben dan zo goed de fatcuratie wat later te doen met overstorting aanwezig bij hun kassierster bekom ik de eis van hen om de twee (echte en duplikatum) van alle leveringsbewijzen waar de uitprint van vocht aftrek en droog en kuiiskosten opstaat af te geven aan hen. Nooit gezien want dan heb je niets meer in de hand . Dan moet je terug en is vreemdgenoeg de kassa toe tot 15.000 uur slimme truck want na15.00 zal K en H niet meer storten..
    Gaat evenwel niet lukken .
    Moraal van dit verhaal : een zwarte szamlaboek nemen voor facturatie afa incasseren incl alle bewijstukken en fatcuur in de vuilbak resultaat 25% van de droog en kuiskosten als winst in de zak.
    Héél dit land is in gaos niets meer .
    Redeneringen zoals collega Scholten zullen de hoofdnoot worden want dit gaat hier niet meer. Over een fantasisch vervolgverhaal met die combine chauffeurs heb ik het dan nog niet gahad want tussen Zaterdagmorgen ( tijdstip van blogschrijven) en heden vandaag zijn weer al de vetste stoten gebeurd

  • no-profile-image

    geert

    betaal de chauffeurs een deftig loon en ge zult wel top chauffeurs vinden !!
    en het is een cirkel, geen loon geen goede chauffeurs , geen goede chauffeurs geen werk meer als loonwerker

  • no-profile-image

    patrick

    Dat het loon na het verstand komt vergeet men blijkens niet enkel in Oost Europa !

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Meneer Geert uit Wingene, ik weet niet hoeveel ervaring u hebt in midden-en oost Europa (?), maar met geld is niet alles te koop!!!... Als ge met ''mensen'' te maken hebt die beter weten en ook nog denken dat zij het beter kunnen, bent ge uitgepraat!!!... Dan kunt ge den ene wegsturen maar dan komt de andere die het die dan soms enkele weken naar tevredenheid zijn werk doet en dan toch de zelfde mentaliteit ten toon spreit. Daar licht namelijk het probleem hun context, achtergrond, opvoeding, soms ook jaloezie (ik heb niks, dus gij hoeft ook niets te hebben) en andere voor ons onbegrijpelijke zaken kunnen soms een zeer kwalijke rol spelen!!!... Ge moet het een poosje meegemaakt hebben, dan begrijpt ge het beter meneer Geert. @Patrick sterkte toegewenst en blijf maar denken ''wie het laatst lacht, lacht het best''. Desondanks blijft het een zenuwslopende aangelegeheid, ondernemen in midden - en oost-Europa.

  • no-profile-image

    Patrick

    Piet je berichte een ware croniek proficiat beter kan het niet vertaald worden
    Of toch nog één ding ik weet echter niet of dat ook geldt in Polen het enige wat je hier nog kan verdienen is datgene wat je steelt bij de andere ...
    ook sterkte daar !! gr.

  • no-profile-image

    onno

    Jaja Geert, als het nu eens zo simpel was...Als je de pech hebt om met figuren te maken te krijgen, zoals Patrick beschrijft, ben je mooi in de aap gelogeerd. Daar is geen kruid tegen gewassen. Boeken kan ik er ook over schrijven...

  • no-profile-image

    Robbert

    Omdat de verschillen in cultuur zodanig groot zijn lijkt me het erg lastig om jezelf hierin aan te passen. Mentaliteit en gewoontes zijn anders. Dat moet je maar accepteren. Zou voor mij al een reden zijn om niet alleen voor mijn werk te kiezen maar ook voor het land.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Ja Patrick, dat is waar stelen dat kan ook!!!... Maar ik dacht dat, dat een Poolse traditie was/is, komt dat bij jullie ook voor??? Bij ons laten ze alleen Molenstenen en gloeiendheet ijzer liggen!!!... Zelfs Viagra is verboden hier, want alles wat langer staat dan 10 minuten wordt meegenomen!!!... groetje,s piet

  • no-profile-image

    Patrick

    Is ook een Hongaarse traditie met een verandering in de laatste tijd is het stelen door zigeuners sterk verminderd om reden de straffen voor de minste diefstal de muit is en dat schrikt blijkens af voorts is de traditie allom u steelt bij mij dan steel ik bij een andere en die ander neemt het dan wel bij een nog andere.MAAR EEN DING VERGEET MEN en dat is dat dit Belgske ook niet dom is .
    Zonet een diefstal uitgehaald van 8446kg droge en gekuiste ,mais resultaat dat gaat de dief mogelijks het 20 voudige kosten want een vermelding van zen vonnis in een plaatselijke krant zal die wel kunnen missen als kiespijn.
    Als ze op je hoofd hier pissen wel laat ze dat dan doen op het moment van de daad maar achteraf komt je tijd wel en zullen ze dat geen twee maal proberen . De enige manier om het hoenderhok te kuisen en proper te houden voor de toekomst en niets anders

  • no-profile-image

    Lexion 600

    Gewoon nederlanders aan laten rukken voor die tx en dan komt het allemaal wel goed,denk dat de loonwerker blij zal zijn met personeel uit Nederland!
    Wil volgend seizoen wel een oogst mee maken daar!

  • no-profile-image

    jan boer

    ja krijg je, in het oude communistisch systeem kon je alleen maar vooruit komen door te stelen en te roven, anders bleef je bij de rest hangen, en het lukt niet om iets meer tehebben als de rest.
    Jammer dat het er niet in wil, zetten ze zich echt mee op achterstand, is er niemand die ze dat daar leert?
    veel succes daar

  • no-profile-image

    Patrick

    Jan DE Boer , klopt wat je zegt maar dat was een van de vorige chauffeursgeneraties met GPS enz ..bijna" verleden tijd . Ik houd de blogs wel graag up to date en die twee pummels zijn ook wel uitzonderingen op de regel op die zelfde velden zie ik al twee weken ander spul rondpidaleren spul mee enig verstand waar we als west. Eu chauffeurs niet over moeten over klagen H mensen mee eigen initiatief , Ook van deze zal er een blog komen maar zolang de Claas 890 mee graspicup hier besneeuwd onder mijn ruit staat is het verhaal nog niet rond en af.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.