253 x bekeken 1 reactie

Fritesfabriek kan zonder reclame

Karin Oonk-Nooren
Je kan van de nieuwe fritesaardappelcontracten zeggen wat je wil, maar ze móeten wel goed zijn. De fritesindustrie heeft immers geen reclamecampagne nodig om de contracten aan de man te brengen.

Ik kan me glasheldere reclameleuzen voorstellen als: ‘Contracteer bij ons uw Agria’s, wij betalen gegarandeerd de hoogste prijs’ Of: ‘Bij ons hoeft u de overtonnen niet mee te leveren.’ Of: ‘Voor overtonnen betalen wij de hoogste beursprijs’.

Maar niets van dit alles. De vakbladen staan vol met advertenties en advertorials van nieuwe spuitmiddelen, maar voor fritescontracten, ho maar. Ik heb in ieder geval in nog geen enkel vakblad een advertentie zien staan. Mijn conclusie: als de fritesfabriek geen reclame hoeft te maken, zijn er blijkbaar meer dan genoeg telers die de contracten ondertekenen.
Telers weten dan ook bijna nooit wat de verschillende fabrieken voor contract aanbieden. Het gros tekent opnieuw het contract met hun vaste afnemer zonder dit vergeleken te hebben met dat van de concurrent.

Vakdeel Akkerbouw vergelijkt contracten
Mijn advies: wacht tot dinsdag. Want als fabrieken hun contractprijzen niet publiceren doet Boerderij het voor u. Aanstaande dinsdag staat het contractprijsonderzoek weer in het vakdeel Akkerbouw. De basisprijzen verschillen al aardig. Maar door pootgoedkosten en het wel of niet krijgen van kwaliteitspremies kan het prijsverschil tot honderden euro’s per hectare oplopen.

« vorige | volgende »

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    ko

    zijn de verkoopmogelijkheden van agro trade ook meegenomen ? zie nieuwsbrief van 16 2 07

Of registreer je om te kunnen reageren.