Redactieblog

124 x bekeken

Proef met goedkope bioproducten aanfluiting

Een proef in diverse supermarkten om biologische producten aan de man te brengen, is een grote farce geworden. Biologische producten werden in plaats van 75 procent duurder kunstmatig op 30 procent duurder gezet, maar werden nauwelijks meer verkocht (‘bescheiden toename’).

Het onderzoeksverslag, een glossy rapport met mooie grafiekjes en een dure commissie, doet iets hoopvoller, maar het is allemaal wishful thinking.

Eerste misvatting

In het verslag staat dat de consument zich bij de aankoop vooral laat leiden door ‘lekker, gezond en hoge kwaliteit’. Ik geloof er niks van! Ik kan me een ander onderzoek herinneren waaruit bleek dat de consument wel met dat soort slogans de winkel binnengaat, maar als hij de winkel uitkomt zie je dat niet aan zijn boodschappen. Hij kocht gewoon het goedkoopste. Men onderscheidde daarom de burger, die sociaal wenselijk op enquêtes reageert, en de consument, die financieel wenselijk met de portemonnee reageert.

Tweede misvatting

Een tweede loze bewering: aspecten als ‘goedkoop’ en ‘in prijs verlaagd’ spelen een ondergeschikte rol als aankoopreden, schrijft het verslag. Ook al niet geloofwaardig! Er werd nauwelijks meer verkocht en de enige reden die ik kan verzinnen is dat het biologische product nog steeds duurder is. Dat zegt het rapport ook min of meer: de prijskopers hadden ‘hun prijsbeeld nog niet bijgesteld’.

Conclusie

Waarom meldt het verslag dan toch dat de consument ‘lekker, gezond en hoge kwaliteit’ wil en niet erg op de prijs let, terwijl dat niet aan de omzet te merken is? De reden daarvoor staat in een klein zinnetje: ‘Bij de interpretatie van de uitkomsten dient rekening gehouden te worden met de samenstelling van de steekproef waarin consumenten van biologische producten oververtegenwoordigd zijn’.
Ja, zo kan ik het ook. Een enquête onder mensen die al duurzaam consumeren zegt niets over ‘de consument’, lijkt me. Een nutteloos onderzoek, dus. Het geld ervoor hadden ze beter kunnen besteden aan een bewustmakingscampagne.

Het helpt niets om bioproducten goedkoper te maken, zoals ik ooit voorspelde in mijn Akkerbouw-column. Als je duurzaamheid predikt, moet je niet alleen de portemonnee van de consument raken, maar ook zijn geweten. Erg jammer dat het verslag dat niet in zijn conclusies vermeldt.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.