<em>Foto: Koos Groenewold</em> AkkerbouwAchtergrond

Matige groei voor AGF-industrie

De Nederlandse AGF-sector profiteert dit jaar van de opleving van de Nederlandse economie, aldus ABN Amro. Omdat consumenten steeds minder groente en fruit eten, neemt de volumegroei toe maar met 0,5%. Maar de vooruitzichten zijn volgens de bank niet slecht.

De Nederlandse economie groeit dit jaar harder dan verwacht. Het Centraal Planbureau gaat uit van een groei van circa 2%. De groei lijkt de komende jaren door te zetten, aldus Frank Rijkers en Rob Morren van ABN Amro in een rapport. Vaak zakt de consumptie van voeding tijdens een crisis niet zo snel in als bij andere sectoren het geval is, en valt de opleving bij economische groei tegen.

Moderne consument

Nu zou dat voor producenten van aardappelen, groenten en fruit wel eens anders kunnen zijn. Als de moderne consument meer te besteden heeft, komen ‘gemak’ en ‘gezondheid’ in beeld. Op beide aspecten scoren AGF-producten goed. Groenten en fruit worden gezien als gezond terwijl de populariteit van kant-en-klaar salades en voorgesneden fruit toenemen.

De aandacht voor gezonde producten hangt samen met toenemend bewustzijn over het belang van voeding. Volgens Morren heeft de consument steeds beter door waar verleiden eindigt en misleiding begint. Via sociale media kan de consument snel schade toebrengen aan een merk. Morren geeft het voorbeeld van sinaasappelen die bij Whole Foods, een ‘duurzame’ supermarktketen, gepeld in plastic doosjes werden aangeboden.

Marketeer Nathalie Gordon plaatste op Twitter een foto van het schap met de bijgaande, hatelijk bedoelde tekst “If only nature would find a way to cover these oranges so we didn’t need to waste so much plastic on them.” Een dag later maakte ‘Amerika’s gezondste supermarkt’ uitbegreid excuses en werden de producten uit het schap gehaald.

— Nathalie Gordon (@awlilnatty) 3 maart 2016

Meer aandacht voor gezondheid

Er is meer aandacht voor in het onderwijs voor gezonde voeding en de overheid stelt strenge regels voor etikettering van producten en verbiedt geverifieerde gezondheidsclaims. De focus op ‘gemak’ is mede gevolg van de sterke groei van eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners. In beide gevallen is de bereidheid veel tijd aan koken te besteden, beperkt.

Een groot deel van de AGF-producten wordt geëxporteerd. Groenten en fruit waren het belangrijkste exportproduct voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie, aldus ABN Amro. De verzwakking van de euro heeft de export gestimuleerd. Naar verwachting zal de euro verder in waarde dalen wat de export verder zal ondersteunen. Veel hangt wel af van een eventueel vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU, omdat het pond hierdoor kan kapseizen.

Geopolitiek

ABN Amro waarschuwt dat de export steeds meer bepaald wordt door geopolitiek. Zo sloot Rusland in augustus 2014 de grenzen voor voedingsmiddelen uit onder meer de EU en VS. Hierdoor is vorig jaar ruim een derde minder naar Rusland geëxporteerd. Diversifiëring van afzetmarkten lijkt daarmee dus steeds belangrijker te worden.

Volgens de bank is het retaillandschap zo concurrerend geworden dat onderscheidend vermogen voor leveranciers steeds belangrijker wordt. Ben je niet onderscheidend, dan concurreer je puur op prijs. AGF-leveranciers moeten zich volgens ABN Amro dan ook voortdurend richten op verbetering van kostprijs, kwaliteit en het jaarrond kunnen leveren. Nauwere samenwerking met telers, importeurs, groothandelaren en versnijders is daarom noodzakelijk.

Beheer
WP Admin