Akkerbouwer Harry Schreuder maakt met zijn smartphone een foto van de kluiterige aardappelrug. Een opmerking erbij, en klaar is de tweet.<br /><em>Foto's: Ruud Ploeg</em> AkkerbouwAchtergrond

Social media vestigen aandacht op bedrijf

Harry Schreuder is erg actief op Twitter en Facebook en heeft een eigen site en app, onder de naam Harrys Farm.

Half mei. Met geringe snelheid freest akkerbouwer Harry Schreuder de aardappelruggen op. De ruggen zijn hem niet helemaal naar de zin. De structuur van de klei houdt dit jaar niet over; nogal kluiterig. De nachtvorst in maart heeft de toplaag goed gedaan, maar de structuur van de ondergrond is beduidend slechter. De aanaardkap heeft moeite een strakke rug te vormen, vanwege het ontbreken van voldoende losse grond. De bovenkant van de rug is daardoor niet vlak, maar een beetje rul. Typisch een fenomeen voor dit jaar. Schreuder stapt uit en maakt een foto met zijn mobiele telefoon. Hij stapt op de trekker en post de foto op Twitter. Daar is wel gelegenheid voor, want de trekker met RTK-gps stuurt toch zelf. ’s Avonds plaatst Schreuder de foto ook op Facebook en op zijn eigen site www.harrysfarm.nl.

Social media

Schreuder is erg actief op social media. Eind jaren negentig claimde hij ruimte bij Worldaccess, zijn internetprovider destijds, en bouwde hij zelf zijn eigen web­site over zijn akkerbouwbedrijf in HTML. ICT-ervaring had de akkerbouwer niet. Wel liefhebberij. De expertise maakte hij zich eigen via een cursus bij de LOI. De huidige site ziet er nog gelikt en professioneel uit, maar het besturingssysteem raakt ondertussen wat verouderd. Hij is daarom bezig met een nieuwe site. Hij heeft de bouw nu wel uitbesteed aan een bedrijf. “Er moeten ruim 1.500 artikelen en foto’s worden overgezet. Daarvoor ontbreekt me de tijd.”

Op een doordeweekse dag bekijken zo’n 100 tot 150 unieke bezoekers zijn site, in het weekend 200 tot 250, die dan elk zo’n vier tot vijf pagina’s bekijken. Dat zijn zowel akkerbouwers elders uit Nederland, als burgers. Voor bijdrages op de site is zo’n gemêleerd publiek wel lastig, ervaart Schreuder. “Want burgers begrijpen technische opmerkingen vaak niet, en algemene opmerkingen hebben voor akkerbouwers weer te weinig diepgang.”

De structuur van de klei houdt dit jaar niet over; nogal kluiterig. De aardaardkap heeft daardoor moeite een strakke rug te vormen.


Twitter is snel

Sinds enkele jaren is Schreuder ook fervent twitteraar. Voordeel van Twitter is de snelheid van het medium. “Je ziet wat speciaals op het land, bijvoorbeeld een roofvogel, een mooie dreigende lucht of een ballon met kaartje; even fotootje, tekst en weg.” Schreuder heeft 3.150 volgers en dat groeit rustig verder. “Burgers retweeten vooral mijn tweets over akkerranden met z’n bloemen en bijtjes. Dat levert zo weer enkele volgers op.”

Naast zijn website heeft hij ook een eigen Facebook-pagina. Daarop zitten vooral veel jongeren met interesse voor mechanisatie, en geïnteresseerde boeren. Op Face­book heeft hij 1.350 volgers.

Smartphonegebruikers kunnen Harrys Farm bekijken op een speciale app. Deze is beschikbaar voor iOS en Android.

Dagboek gewasgroei

In 2002 startte de akkerbouwer op de site met het bijhouden van de stand van zijn gewassen. Vanaf zaaien neemt hij elke week een overzichtsfoto en een detailfoto van het gewas. Zo is in de loop der jaren een mooi overzicht ontstaan, dat ook anderen erg interessant vinden. Dit item wordt namelijk vaak ge­liked, geretweet en gedeeld. “Voor mezelf is het een soort dagboek.”

Seizoen 2016 is een later jaar dan gemiddeld, toont Schreuder vanachter zijn pc. Hij zaaide en pootte zijn gewassen tussen 20 en 23 april. Qua gewasontwikkeling is seizoen 2016 een paar weken later dan vorig jaar. De tarwe loopt iets achter, maar trekt nu door het warme weer aardig bij. De aardappelen lopen een week achter. Vorig jaar was het voorjaar ook koud, maar kon de akkerbouwer wél vroeg het land op. De uien en bietenplantjes zijn dit jaar zo’n tweeënhalve week later dan vorig jaar. Door het warme weer groeit het wel hard. Korstvorming was vorig jaar een groter probleem. Al zorgt de harde korst ook dit jaar voor uitval. Het gaat echter net goed, stelt de akkerbouwer. Hij telt nu zo’n 60.000 tot 70.000 bietenplanten per hectare, wat niet overhoudt. Op de uien zit ook een korst. Daar moeten nog wel planten bovenkomen die wat later gekiemd zijn. Enkele collega-telers in de buurt hebben alweer beregend om de korst te breken.

Het verschil in ontwikkeling van de bietenplantjes nu ten opzichte van bijvoorbeeld 12 mei 2011 is enorm. Toen waren de bieten weken eerder gezaaid en waren de planten half mei beduidend groter. 2016 is later, maar nog niet extreem laat, stelt Schreuder. Schreuder herinnert zich voorjaar 1998 als een extreem laat voorjaar, al maakte hij toen nog geen foto’s van de gewasstadia. Toen werden sommige gewassen pas in mei in plaats van april gezaaid.
Ga met uw muis over het icoon in de afbeelding voor meer informatie over Harry.


Ieder jaar pieper-prijsvraag

Ieder jaar houdt hij ook de pieper-prijsvraag. Als het uitschuren van de aardappelen bijna klaar is, neemt hij een foto van de laatste aardappelen in de hoek van de schuur. Mensen mogen dan raden hoeveel ton er nog ligt. Degene die er uiteindelijk het dichtst bij zit, krijgt een beker en een bodywarmer met daarop het logo ‘Harrys Farm’. Daar doen elk jaar toch zo’n 400 mensen aan mee. Een aardigheidje dat is uitgegroeid tot een jaarlijkse wedstrijd.

  • Door het koude voorjaar en korstvorming hebben de bieten een groeiachterstand van zo’n 2,5 week ten opzichte van vorig jaar.

  • Sinds 2002 maakt Schreuder vanaf zaai elke week een foto van de stand van het gewas. Te zien is dat in 2011 de bieten veel verder waren dan nu.

    Sinds 2002 maakt Schreuder vanaf zaai elke week een foto van de stand van het gewas. Te zien is dat in 2011 de bieten veel verder waren dan nu.


    Foto:
    Ruud Ploeg

  • Harry Farm is op social media een begrip. Het levert Schreuder online veel bekendheid op.

    Harry Farm is op social media een begrip. Het levert Schreuder online veel bekendheid op.


    Foto:
    Ruud Ploeg

  • ‘Buitenwereld weet je makkelijker te vinden’

    Geregeld verfrist Harry Schreuder zijn site met nieuwe video’s, fotoreportages en blogs. Dat kost hem zeker enkele uren per week. Het bijhouden van de site, de app en Facebook is voor Schreuder puur hobby. Er zit geen verdienmodel achter, al overweegt hij op zijn nieuwe site ruimte te reserveren voor een banner waarop een externe commerciële partij kan adverteren. Het bouwen van de site kost namelijk geld. Met een banner zijn die kosten terug te verdienen.
    “Social media zijn een handige manier de maatschappij te informeren over de sector en in contact te blijven met akkerbouwers elders in Nederland. Door social media weet de buitenwereld je makkelijk te vinden. Zo word ik nu geregeld gevraagd door bijvoorbeeld Omroep Flevoland of een afstudeerproject met has-studenten. Ook kreeg ik onlangs van een veredelaar wat zaad van een nieuw uienras, om uit te proberen. Dat komt van de bekendheid online, want in omvang is mijn bedrijf vrij klein en qua innovatie hoor ik niet bij de voorlopers, maar bij de massa. Social media zetten mijn bedrijf echter in de spotlights.”

    Beheer
    WP Admin